۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
کاسپین24 گزارش می دهد

اندر حکایت ترافیک در مازندران

اندر حکایت ترافیک در مازندران

تحقیقات نشان داده که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است

به گزارش کاسپین24| تحقیقات نشان داده که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. فرهنگ امنیت ترافیکی مربوط به بخشی از فرهنگ ترافیکی است که با تصادفات و سوانح ترافیکی ارتباط دارد و می‌توان کلیه الگوهای رفتاری، باورها، ارزش‌ها، تفکرات مردم جامعه و مسئولین که در بروز یا پیشگیری تصادفات نقش دارند را فرهنگ امنیت ترافیکی در نظر گرفت.

خودخواهی، حق به جانب بودن و رفتارهای پرخاشگرانه از مشخصه‌های فرهنگ پایین ترافیکی و در مقابل صبر، ملاحظه، دقت و تمرکز و احساس مسئولیت مشخصه‌های فرهنگ بالای رانندگی هستند،‌ خودخواهی در رانندگی یعنی فرد در هنگام استفاده از وسایل نقلیه فقط به خود می‌اندیشد و حق تقدم را رعایت نمی‌کند، به این مسأله فکر نمی‌کند که رفتارهای وی چه تأثیرات امنیتی و روانشناختی بر دیگران می‌گذارد و تصور می‌کند که دیگران باید خود را با او هماهنگ کنند، همچنین حق به جانب بودن در رانندگی نیز به این معنی است که چه میزان در حین بروز چالش‌های ترافیکی اعم از شلوغی معابر و یا تصادفات خود را مسئول می‌دانیم.

به جز بخش فرهنگی، در حوزه محاسبه عمر خودروهای حمل و نقل عمومی، بالا بودن سن خودروهای عمومی از دلایل افزایش ترافیک در استان به واسطه استفاده از خودروهای شخصی است. ورود گردشگران به مازندران از نیز بیشتر از طریق خودروهای شخصی صورت می گیرد و همین امر در افزایش ترافیک در استان نقش مهمی ایفا می کند.

کاهش فقط 5 درصدی!

علی نصیری معاون حمل و نقل راهداری استان مازندران در گفت و گو باکاسپین24، می گوید: آمارها بر اساس رفت و آمدهای جاده ای حدود پنج درصد کاهش در عبور و مرور را نشان می‌هد.

نصیری درباره این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین تاثیری که در کاهش عبور و مرو داشت، می افزاید: افزایش قیمت بنزین تاثیری در کاهش عبور و مرور نداشته است و از آنجایی که استان مازندران توریستی است مسافرت‌ها رونق خود را دارد اما آمارها به نسبت کاهش حدود ۵ درصد را نشان می‌دهد.

معاون حمل و نقل راهداری استان مازندران، یادآور می شود: برای افزایش رونق حمل و نقل عمومی بیشتر اقدام به فرهنگسازی و اطلاع رسانی برای استفاده از حمل نقل عمومی انجام شده است و نیز مشوق هایی قرار داده شده تا مردم بیشتر از خدمات عمومی استفاده کنند. با این وجود در حال حاضر اندکی در استفاده از حمل و نقل عمومی جهش رخ داده به طوری که در رفت و آمد با اتوبوس و مینی بوس اقبال بیشتری گزارش شده است.

استقبال بیشتر با خودروهای جدیدتر

وی در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نیز می گوید: سازمان نوسازی با هماهنگی ستاد سوخت کشور تصمیماتی را اتخاذ کردند و دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا نوسازی ناوگان عمومی با دریافت تسهیلات مشکلات خود را رفع کند اما اجرای این مصوبات هنوز ابلاغ نشد از این رو بسیاری از مردم در زمینه حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش سن ناوگان، از این شرایط رضایت ندارند و به نظر می رسد با نوسازی ناوگان استقبال مردم بیشتر خواهد شد.

نصیری عنوان می کند: در استفاده از حمل و نقل عمومی، صدا و سیما بسیار می‌تواند در فرهنگسازی نقش داشته باشد بنابراین رسانه ها باید در استفاده از حمل و نقل عمومی برنامه داشته باشند.

وی می افزاید: برای صنف‌های مختلف نیز جلساتی برگزار شده و از آنان نیز درخواست شد تا بسته‌های تشویقی ارائه کرده و خدمات خود را بیشتر کنند تا مردم بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

معاون حمل و نقل راهداری استان مازندران، تاکید می کند: مردم با اطلاع از مزایای حمل و نقل عمومی بیشتر از آن استقبال خواهند کرد.

این مسئول یادآور می شود: برای کاهش تصادفات نیز استفاده از حمل و نقل عمومی نقش موثری دارد به همین دلیل برای کاهش تصادفات، اداره کل راهداری بودجه‌های کلانی قرار داده است و حتی نقاط حادثه خیز با همکاری راهداری شناسایی شده و برخی از مشکلات راه و پیچ‌های خطرناک استان رفع نقص شده و بخش‌هایی نیز نیاز به بودجه کلان از راهداری و استان دارد.

وی می افزاید: برای کاهش تصادفات علاوه بر بخش سخت افزاری، در بخش نرم‌افزاری به دنبال ایده‌هایی بودیم تا مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا تصادفات کاهش یابد علاوه بر آن مردم باید در رفت و آمد و رانندگی خود دقت لازم را داشته باشند زیرا عابران پیاده بیشترین فوتی‌ها در استان را شامل می شوند.

نصیری می افزاید: مهم‌ترین افراد فوتی‌ها در مازندران، راکبان موتورسوار و عابران پیاده هستند که این موارد به سطح آگاهی مردم بستگی دارد تا آنان از روش‌های ایمن استفاده کنند به طور مثال عابران هنگام عبور از خیابان از پل عابر پیاده استفاده کنند گرچه برایشان مشکل است اما چون جان انسان در میان است باید این مشکلات را تحمل کنند.

معاون حمل و نقل راهداری استان مازندران، یادآور می شود: امسال برای موتورسواران حدود هزار کلاه ایمنی در نظر گرفته و توزیع شد که نمادین بود اگرچه مردم می‌توانند با هزینه‌ای اندک در خرید کلاه ایمنی جان خود را نجات دهند.

وی در پایان تاکید کرد: در مدارس نیز با توزیع کتابچه‌هایی اقدام به آموزش آنها برای تردد در خیابان‌ها شده است.