۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹

انگشت ساروی‌ها در انتخابات شورای ششم جوهری نمی‌شود

انگشت ساروی‌ها در انتخابات شورای ششم جوهری نمی‌شود

شهروندان ساری برای نخستین بار در انتخابات ششمین دوره شورای شهر بدون آن‌ که انگشت خود را جوهری کنند با استفاده از زیرساخت‌های انتخابات تمام‌الکترونیک به نامزدهای مد نظر خود رأی می‌دهند و برای نخستین بار شرکت در انتخاباتی تمام مکانیزه را تجربه خواهند کرد.

به گزارش کاسپین24 | هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اوایل ماه جاری اعلام کرد که با درخواست وزارت کشور و بر اساس امکاناتی که در اختیار این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات الکترونیک قرار دارد، انتخابات شوراها در ۲۴ شهر کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که یکی از این شهرها ساری خواهد بود تا شهروندان این شهر برای انتخاب اعضای پارلمان شهری خود در ششمین دوره بدون این که انگشت خود را جوهری کنند به نامزدها رأی بدهند.

مسئولان ستاد انتخابات مازندران و شهرستان ساری طی هفته‌های اخیر در تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری ششمین دوره شورای شهر ساری به صورت الکترونیکی هستند. رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران به برگزاری نشست کمیته فناوری ستاد انتخابات استان در روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت اشاره کرد و گفت: تمام امکانات و زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک شورای شهر ساری فراهم است و شهروندان ساری برای نخستین بار در انتخابات ششمین دوره شورای شهر، رأی دادن به صورت الکترونیکی و شرکت در انتخاباتی مکانیزه را تجربه خواهند کرد. اقدامات لازم و رایزنی‌ها نیز برای فراهم کردن همه زیرساخت‌های مورد نیاز برگزاری انتخابات تمام مکانیزه در شهر ساری در حال انجام است. همه ظرفیت‌ها برای تأمین زیرساخت‌های مناسب به منظور برگزاری انتخابات الکترونیک در ساری باید به کار گرفته شود.

ابوذر قربانی اظهار کرد: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک در ساری ۹۰۱ دستگاه دریافت رأی الکترونیک در اختیار گذاشته است که مختص برگزاری انتخابات شورای شهر ساری خواهد بود. اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام کارهای آموزشی و اجرایی هستیم تا عوامل برگزاری انتخابات شورای شهر در ساری شیوه برگزاری انتخابات الکترونیک با این دستگاه‌ها را آموزش ببینند. پس از آن نیز اطلاع‌رسانی به صورت گسترده برای جامعه انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر این که انتخابات الکترونیک در مازندران فقط برای شورای شهر ساری انجام می‌شود، افزود: در این انتخابات شهروندان ساکن ساری آرای خود در انتخابات شورای شهر را به صورت الکترونیکی با حضور در شعب اخذ رأی ثبت خواهند کرد. یعنی حضور در شعب اخذ رأی الزامی است، اما رأی به نامزدهای شورای شهر در صندوق‌های الکترونیکی ثبت می‌شود.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران خاطرنشان کرد: همه تجهیزات، امکانات و زیرساخت‌ها برای برای انتخابات الکترونیک شورای شهر ساری در نظر گرفته و تهیه شده است. در تمام نقاطی که شعبه اخذ رأی راه‌اندازی می‌شود زیرساخت‌ها و پشتیبان‌های زیرساختی پیش‌بینی شده و هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات مکانیزه در شهر ساری نداریم.

قربانی به مکانیزه برگزار شدن بخشی از انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری در سایر مناطق استان نیز اشاره کرد و گفت: در سایر نقاط استان هم بر اساس تجربه‌ای که از دوره‌های پیشین انتخابات‌ داریم در بیش از ۹۹ درصد شعب زیرساخت لازم برای برگزاری انتخابات نیمه‌مکانیزه فراهم است.

انتخابات نیمه‌مکانیزه در سایر نقاط مازندران

وی اظهار کرد: به جز انتخابات شورای شهر ساری که به صورت تمام مکانیزه برگزار می‌شود، انتخابات ریاست جمهوری در این شهر و انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری در سایر نقاط استان به صورت نیمه‌مکانیزه برگزار می‌شود. در انتخابات نیمه‌مکانیزه به جز اخذ رأی و شمارش آرا که به صورت سنتی انجام می‌شود، بقیه فرآیندها مانند تجمیع آرا و ارسال نامه‌ها و صورتجلسه‌های شعبه در سامانه و به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران خاطرنشان کرد: اجرای انتخابات نیمه‌مکانیزه به یک زیرساخت ارتباطی خارج از محیط اینترنت نیاز دارد که طی چند سال اخیر گسترش این زیرساخت را در مازندران تدارک دیدیم و تقریباً بالای ۹۹ درصد شعب ما این زیرساخت ارتباطی را دارند. آن یک درصد هم مربوط به مناطق دورافتاده روستایی است که پوشش مخابراتی مناسبی ندارند و با صندوق های سیار اخذ رأی انجام می‌شود. برای این روستاها نیز به محض این که عوامل اجرایی انتخابات و صندوق‌های اخذ رأی به روستایی که زیرساخت ارتباطی مورد نیاز را دارد برسد امور مکانیزه انتخابات انجام می‌شود.

قربانی با تأکید بر لزوم همکاری شرکت مخابرات مازندران برای برگزاری انتخابات تمام‌مکانیزه در ساری و نیمه‌مکانیزه در سراسر مازندران اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران که مقرر شد شرکت مخابرات مازندران برای برطرف کردن نواقص ارتباطی در مناطقی که پوشش مخابراتی ضعیف است اقدامات لازم را تا پیش از برگزاری انتخابات انجام دهد و همچنین فرمانداری ساری نیز نسبت به رفع موانع پیش روی شرکت مخابرات برای اجرای زیرساخت‌های مخابراتی در شهر ساری مجوزهای لازم را صادر کند.

بنا به اظهارات سیدحمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها امسال قرار است انتخابات شوراها در هشت کلان‌شهر و ۱۶ مرکز استان شامل شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، گرگان، تبریز، سمنان، بیرجند، بندرعباس،قزوین، بوشهر، شهرکرد، زنجان، یاسوج، همدان، کرج، ارومیه، رشت، قم، بجنورد، ایلام، خرم‌آباد و ساری به شیوه الکترونیک برگزار شود.

انتخابات ششمین دوره شورای شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.



منبع: ایرنا