۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۵

برای بهتر شدن مهارت رانندگی چه کنیم؟

برای بهتر شدن مهارت رانندگی چه کنیم؟

رانندگی یکی از کارهایی بوده که نیازمند داشتن مهارت است، در این مطلب چند ترفند برای بالاتر رفتن مهارت رانندگی شما آماده کرده ایم.

به گزارش کاسپین24 | رانندگی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست و مهارت پیدا کردن در آن به تمرین مداوم، دقت زیاد و صبوری نیاز دارد. برای بهتر شدن مهارت رانندگی، رعایت برخی نکات و دوری از هیجان‌ و انجام عادت بد رانندگی الزامی است زیرا اشتباهات رانندگی که در ادامه این بخش معرفی می کنیم، در نهایت منجر به حادثه و بروز خسارت مالی یا جانی خواهد شد.

دست خود را روی دنده نگه ندار

قرار دادن دست روی دنده یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از افراد در رانندگی انجام می دهند، این کار باعث فشار روی میل ماهک‌ها و کاهش عمر آنها می شود. برخی از افراد دست خود را روی دنده گذاشته و سریع و بدون ایست کامل از دنده عقب به دنده یک می روند، این کار باعث خرابی گیربکس می‌شود و هزینه تعمیرات زیادی به شما تحمیل می‌کند.

پات رو روی کلاچ نگه ندار

متاسفانه کلاچ گرفتن نادرست یکی دیگر از عادت بد رانندگی می باشد، این کار باعث افزایش استهلاک و خرابی دیسک و صفحه می‌شود و فشار زیادی روی موتور وارد می‌کند، همچنین نگه داشتن همزمان پدال گاز و کلاچ، عمر صفحه کلاچ را کاهش می‌دهد.

در سرازیری ترمز بی دلیل نگیر

اگر جزو رانندگانی هستید که در سراشیبی مدام ترمز میگیرید، در اشتباهید چرا که این کار باعث داغ شدن دیسک و لنت و کاهش قدرت و از کار افتادن سیستم ترمز می‌شود بپتر است در سراشیبی از دنده سنگین استفاده کنید و با معکوس کشیدن خودرو را در سرعت مطمئن نگه دارید.

کلاچ و ترمز را با هم نگیر

طرز صحیح ترمز گرفتن یک چالش معمولی برای کسانی که رانندگی یاد می گیرند. کلاچ و ترمز با هم معمولاً در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند زیرا مؤثرترین راه برای ترمز بدون آسیب رساندن به قطعات مکانیکی خودرو است. در مواقع معمولی شما باید پدال ترمز را به صورت یک سیال در نظر گرفته و آرام فشار دهید تا جایی که سرعت خودرو شما نسبت به سرعتی که دارد کاهش پیدا کند،فشردن ناگهانی و یا ضربه ای به پدال ترمز یک توقف ناگهانی و به طبع آن مشکل در سیستم ترمز را به بار خواهد آورد.

در حالت خلاص رانندگی نکن

حرکت با دنده خلاص در سراشیبی‌ها به دلیل خطرات بسیار غیر قانونی است، زیرا شما کنترل کمتری روی خودرو خواهید داشت و کنترل ماشین از دستتان خارج می‌شود پس در سراشیبی‌های تند که به دلیل وزن کم و گرانش پایین زمین ماشین با سرعت بالایی حرکت می‌کند و تسلط راننده بر ماشین کاهش می‌یابد، در حالت خلاص رانندگی نکن.

در ترافیک نیم کلاچ نگیر

کلاچ یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت اتومبیل است که تاثیر زیادی بر سرعت ماشین و عملکرد موتور و تمای اجزای سیستم انتقال قدرت دارد. نیم کلاچ در زمانی که ماشین در سربالایی قرار دارد و ممکن است رو به عقب برگردد یا هنگامی که در سرازیری قرار دارد به کار می‌رود چون به کنترل خودرو کمک می‌کند، کلاچ کامل برای استارت زدن و تعویض دنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روی سرعت گیر ترمز نگیر

اگر می خواهید عمر خودرو خود را افزایش دهید، روی سرعت‌گیرترمز نگیرید زیرا این کار به سیستم تعلیق فشار وارد کرده، موتور و سامانه ترمز را بالا می‌برد و باعث خرابی این بخش‌ها می‌شود. همچنین باید بدانید ترمزگیری ناگهانی هم سبب ایجاد فشار زیادی روی چرخ‌ها و سیستم ترمز خودرو شده و حالت استهلاک ماشین را به طرز شدیدی افزایش می دهد.


منبع : نمناک