۲۰:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۲

برداشت کشت دوم برنج مازندران آغاز شد

برداشت کشت دوم برنج مازندران آغاز شد

برداشت محصول کشت دوم برنج از سطح ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران شروع شده است.

به گزارش کاسپین24 | کشت دوم برنج به دو صورت "نشای مجدد" و "دونوچ " یا " رتون " انجام می شود ،در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به آب ان کمتر است.

کشت دوم برنج به روش دوباره نشا در مازندران معمولا از رقم زود رس " بهنام " است که جزء ارقام پرمحصول کیفی محسوب می شود و طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی امسال حدود ۲۵هزار هکتار از زمین های استان به این روش کشت شد که به دلیل کم آبی نسبت به سال قبل حدود 25 درصد کمتر است و ۶۵هزار هکتار از زمین های شالیزاری نیز به روش دو نوج یا رتون به صورت پرورش دوباره ساقه شالی از ارقام طارم محلی صورت گرفت.

هر ساله کشت اول برنج درحوزه آبریز هراز در سطح ۱۱۰ هزار هکتار واقع در شهرستان های آمل ،بابل ، فریدونکنار ، محمودآباد و بابلسر مازندران با حدود ۲۰ تا ۳۰ روز زودتر نسبت به شرق استان انجام می شود به همین دلیل بیشترین سطح کشت دوم برنج نیز در این حوزه است. 

شالیکاران مازندران در کشت اول برنج طبق اعلام جهاد کشاورزی ،از سطح ۲۱۵ هزار هکتار یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک برداشت کردند و همزمان پس از برداشت کشت اول در۲۱ مرداد امسال ،کشت دوباره برنج به ۲ روش شروع کردند که امروز برداشت این محصول در استان آغاز شده است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه به نقل از مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت که برداشت کشت مجدد برنج در اراضی شالیزاری منطقه دابوی این شهرستان شروع شده است.

سید حسین اسلامی افزود: امسال ۲۵ درصد اراضی شالیزاری این شهرستان معادل ۱۰ هزار هکتار زیر کشت نشاء مجدد برنج و ۵۶ درصد معادل ۲۲ هزار هکتار به پرورش رتون و در مجموع ۸۱ درصد از این اراضی به کشت مجدد و پرورش رتون اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل پیش بینی کرد امسال ۵۸ هزار تن شلتوک برنج از دوباره نشا و پرورش رتون در اراضی شالیزاری این شهرستان برداشت شود که این مقدار برنج غذای حدود یک میلیون نفر را تامین می کند.

وی یادآور شد: امسال ۳۸ هزار و ۳۵۲ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان آمل، برنج کشت شد.

بررسی ها از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که برنج طارم محلی دونوج به عنوان کیفی ترین برنج با حدود ۲۰ درصد قیمت بیشتر از برنج کشت اول در بازار خرید و فروش می شود و علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

در حال حاضر برنج کشت اول هر کیلو ۳۷تا ۳۹هزار تومان به صورت عمده فروشی در استان مازندران خرید و فروش می شود. پیش بینی می شود برنج رتون نیز با قیمت بیش از ۴۸ هزار تومان وارد بازار استان شود.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.


منبع : ایرنا