۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

تالاب قادیکلای قائم‌شهر در حال نابودی

تالاب قادیکلای قائم‌شهر در حال نابودی

روستایی قادیکلا با مساحت حدود ۲ کیلومتر مربع با جنگل‌های اطرافش حدود ۱۵ کیلومتر مربع می‌شود.

به گزارش کاسپین24| روستایی قادیکلا با مساحت حدود ۲ کیلومتر مربع با جنگل‌های اطرافش حدود ۱۵ کیلومتر مربع می‌شود.

در ابتدای جنگل اصلی مجاور روستا و پس از پایان کشتزارها و باغات مرکبات تالابی زیبا واقع شده است که در آن درختان توسکا که ساقه‌هایشان همراه با ریشه هوایی درون آب قرار دارد و مابقی بیرون آب همراه با رویش نیلوفر آبی فضای دلپذیری را در معرض دید مهمانش قرار می‌دهد.

این تالاب از تالاب‌های مهم استان مازندران که طول آن حدود ۲۰۰ متر و عرضش صد متر است. متاسفانه در سال‌های اخیر همانند سایر تالاب‌ها در ایران، این تالاب نیز مورد بی‌مهری انسان‌ها و تحت تاثیر و نابودی قرار گرفته و اگر مسئولان استان و شهرستان قائم‌شهر و شورای اسلامی و اهالی روستای قادیکلا بزرگ اقدامی جدی در جهت حفظ و حراست از تالاب انجام ندهند احتمال نابودی آن در سال‌های آتی وجود دارد.

تنها منبع تامین کننده آب تالاب وجود چشمه‌ای در بستر تالاب است که باعث حیات جانوران آبزی نظیر لاکپشت‌ها و مارها و قورباغه‌ها در آن شده است.

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب، مراسمی نیز با همکاری کانون طبیعت و سلامت مازند، پویش سه شنبه های بدون خودرو و انجمن کوهنوردان قائم شهر تحت عنوان شبکه تشکل های مردم نهاد قائم‌شهر در تالاب قادیکلا دهستان علی آباد قائم‌شهر برگزار شد.

شاپور ابراهیم نژاد عضو هیئت مدیره انجمن توسعه پایدار شهرستان قائم‌شهر و فعال محیط زیست درباره عوامل مهمی که تالاب قادیکلا را در معرض تهدید و نابودی قرار داده در گفت و گو با کاسپین24، گفت: میزان آب ورودی از چشمه‌های بالادست تالاب به دلیل بهره‌برداری کشاورزان و استخر پرورش ماهی موجب شده تا آب ورودی تالاب به صفر برسد و فقط در شرایط بارندگی‌های شدید سیلاب وارد تالاب شود.

ابراهیم نژاد افزود: کشاورزان پایین دست تالاب نیز با بهره‌برداری از آب تالاب برای آبیاری اراضی شالیزاری خود، همواره از میزان آب ورودی تالاب کاسته می شود.

وی تصریح کرد: تصرف اراضی جنگلی حاشیه اطراف تالاب توسط کشاورزان منطقه که جز حریم تالاب بوده موجب تهدید جدی برای تالاب شود و نیز تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر این تالاب را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیئت مدیره انجمن توسعه پایدار شهرستان قائم‌شهر درباره راه حل‌های نجات تالاب، گفت: باید به افکار عمومی جوامع محلی و شهری و استانی بر ضرورت حفظ تالاب آگاهی لازم داده شود.

وی تاکید کرد: با جوامع محلی و دانش آموختگان روستای قادیکلای بزرگ در زمینه همکاری مشترک با انجمن توسعه پایدار قائم‌شهر و نهادهای دولتی، در تدوین دستورالعمل حفظ، نگهداری و احیا تالاب و اجرای آن ارتباط و رایزنی کنیم.

ابراهیم نژاد یادآور شد: منابع آب ورودی و میزان آب خروجی و وجود چشمه در بستر به عنوان یک منبع تامین کننده آب شناسایی و بررسی شود.

وی به راه حل در اشاره کرد: راهکار دیگر شناسایی اراضی شالیزاری و زراعی و استخر پرورش ماهی در بالادست و پایین دست تالاب است.

این فعال محیط زیست افزود: افرادی که مدعی مالکیت زمین‌های اطراف تالاب هستند و نیز افرادی که طرح‌های توسعه ویا توریستی برای تالاب دارند را شناسایی کنیم و طرح‌هایشان اجرا شود.

وی تاکید کرد: جاده‌های تهدید کننده اطراف تالاب شناسایی شود و نیز نقشه جامعی از تالاب و زمین ها و جنگل‌های اطراف تالاب تهیه و اطلاعات هواشناسی و اقلیمی منطقه قادیکلا جمع‌آوری شود تا برای نجات این تالاب تصمیمات درستی گرفته شود.