۱۸:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۱۲

تعطیلی بوستان‌های مازندران در روز طبیعت

تعطیلی بوستان‌های مازندران در روز طبیعت

تمامی بوستان ها و تفرجگاه های جنگلی استان مازندران در روز سیزده بدر به علت تقارن این روز با بیست و یکم ماه رمضان و به حرمت این ماه مبارک و عبادت بسته است.

به گزارش کاسپین24 | اهالی بومی، مسافران و گردشگران طبیعت دوست این استان گردشگرپذیر به منظور پاسداشت حرمت ماه مبارک رمضان در چنین روزی برای ورود به این تفرجگاه ها برنامه ریزی نکنند.

مبنای سیزده بدر که تفریح در طبیعت و تفرج گاه های بکر است از نظر اسلام مانعی ندارد و به آن توصیه شده است. همچنانکه خداوند در آیه ۲۰ سوره عنکبوت می فرماید: بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است؟

اما سیزده بدر امسال به خاطر تقارن با بیست و یکم ماه رمضان، این معنویت را دوچندان کرده است و چه خوب است که شهروندان و مسافران و گردشگران به حرمت این ماه عزیز سفره افطاری این روز به دور از دامن طبیعت پهن کنند تا الگویی بشود برای آیندگان.

سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت زیست بوم مقدس آنان بوده است و این مهم در سیزده بدر امسال به رنگ و بوی رمضانی دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا، منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با تهیه نهال‌های گلدانی شرایط را برای کاشت درخت در روز طبیعت که مصادف با ۲۱ ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان علی (ع) است، فراهم کرد.

بنا به گزارش این نهاد هر یک از گردشگران و مسافران و مردم بومی استان می توانند با گرفتن نهال های گلدانی رایگان، در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت کنند.

به عنوان نمونه نهادهای مربوط برخی از شهرستان های مازندران در اطلاعیه ای اعلام کردند که تمامی پارک ها، تفرجگاه ها و سواحل همزمان با مصادف شدن سالروز شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) به منظور حفظ حرمت این روز، رعایت ماه مبارک رمضان و شب های قدر، روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل است و هر گونه حضور، چادر و اسکان در زمان و مکان های قید شده ممنوع بوده و از ورود افراد و خودروها جلوگیری می شود.

اگرچه طبق دستورالعمل صادره تمامی تفرجگاه ها جنگلی استان مازندران در روز های ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل اعلام شد، اما منابع طبیعی با تهیه و توزیع نهال ها از مردم خواست تا با کاشت درخت روز طبیعت را به صورت رمضانی بدرقه کنند.

در استان مازندران ۳۹ پارک جنگلی وجود دارد که طبق آمار ستاد خدمات سفر استانی ورود روزانه بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به پارک های جنگلی در تطعیلات نوروزی به ثبت رسیده است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.


منبع : ایرنا