۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۹
استاندار مازندران :

تغییر کاربری چالش جدی طرح توانمندسازی روستاهای مازندران

تغییر کاربری چالش جدی طرح توانمندسازی روستاهای مازندران

استاندار مازندران گفت: وظیفه داریم متناسب با نیازهای استان، علاوه بر رفع برخی تعارضات قانونی، نسبت به وضع قوانین جدید نیز اقدام کنیم.

به گزارش کاسپین24 | سیدمحمود حسینی‌پور روز یکشنبه در جلسه توانمندسازی ۵۰۰ روستای مازندران افزود: مولد سازی روستاها با تشکیل و راه ندازی شرکت های تعاونی مختلف و همچنین رونق در بازار فروش محصولات روستایی امکان پذیر خواهد بود و این مهم به طور ویژه باید در دستور کار مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوط قرار گیرد.

وی اظهار داشت: طرح توانمندسازی روستاهای مازندران یک ایده اساسی برای آینده استان است که با عملیاتی شدن و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این طرح، زمینه توسعه بیش از پیش این استان را فراهم می کند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ایجاد و احداث طرح‌های دهکده کشاورزی، دامپروری، گردشگری و صنایع دستی با هدف مولد سازی روستاها و همچنین رونق در بازار فروش محصولات تولیدی روستاییان باید مورد توجه مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در روستاهای مازندران با انجام کارهای فردی نمی توانیم به نتیجه برسیم چون روستاییان و کشاورزان دارای تشکیلات منظم و خاصی نیستند، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه تمام هنرمندانی که در روستاها در بخش صنایع دستی مشغول فعالیتند باید با تشکیل شرکت تعاونی از یک ساختار منسجمی برخوردار شوند.

مقام عالی دولت در مازندران بیان کرد: در بخش تولید برنج نیز باید با تشکیل و راه‌اندازی شرکت‌های تعاوتی، علاوه بر فروش تضمینی محصول، زمینه ورود آن به بورس را نیز فراهم کنیم.

حسینی پور با بیان اینکه با اتخاذ راهکار درست و اصولی، رویکرد مردم نسبت به فلسفه تشکیل و راه ندازی شرکت‌های تعاونی باید تغییر یابد، تصریح کرد: برای مولدسازی و توانمند کردن روستاهها، تشکیل و راه اندازی شرکتهای تعاونی در بخش های مختلف در دستور کار متولیان و دستگاه‌های اجرایی مربوط قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همسو با اجرای طرح توانمندسازی روستاهای مازندران، دستگاه های اجرایی باید ظرف مدت ۱۰ روز، به استعلام‌های مربوطه پاسخ دهند، گفت: دستگاه های اجرایی باید امسال منابع اعتباری بیشتری را برای توانمند سازی ۱۰۰ روستای مازندران اختصاص دهند.

استاندار مازندران به وجود ظرفیت های مختلف فراوان در روستاهای این استان اشاره کرد و با بیان اینکه توانمند سازی روستاها، نیازمند عزم و اقدام جهادی مسئولان است، گفت: باید با یک اقدام جهادی و انقلابی روستاها را متحول و توانمند کنیم و مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط نیز باید در این راستان تمام توان و امکانات خود را به ار گیرند.

حسینی‌پور، یکی از مشکلات فراروی در اجرای طرح توانمندسازی روستاها را موضوع تغییرکاربری عنوان کرد و گفت: وظیفه داریم متناسب با نیازهای استان، علاوه بر رفع برخی تعارضات قانونی، نسبت به وضع قوانین جدید نیز اقدام شود.

وی با بیان اینکه مسوولان دستگاه های اجرایی وظیفه دارند مشکلات مردم را رفع و دستگاه های نظارتی نیز می توانند طبق قانون نسبت به تهیه گزارش اقدام کنند، اظهار کرد: اگر می خواهیم استان ما رشد کند باید در برابر برخی فشارها مقاومت و ایستادگی کنیم و مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید قدرت و جسارت داشته باشد و برای منافع مردم در برابر برخی فشارها ایستادگی کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران از مسئولان دستگاه های اجرایی مربوط خواست مشکلات و برخی تعارضات قانونی در راستای اجرای طزح توانمندسازی روستاها را به استاندازی اطلاع دهند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

حسینی‌پور گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی اگر با یگدیگر هماهنگ و منسجم باشند هیچ جریانی قادر به ایجاد فشار برای پیشبرد اهداف خود نخواهند بود.

طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران، ۱۶ بهمن ماه پارسال با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و سید محمود حسینی پور نماینده عالی دولت در مازندران عملیاتی و آغاز شد.

طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، به منظور توسعه کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات براساس مزیت‌های منطقه‌ای با بهره گیری از ظرفیت‌های محلی و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی جامعه هدف در مازندران عملیاتی و اجرا شد.

از دیگر اهداف اجرای این طرح که در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است تلاش جهت تحقق سهم عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه است.

گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و تربیت جمعیت مطابق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در مناطق هدف طرح، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش نرخ بهره وری و ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور از جمله اهداف طرح توانمند سازی روستاییان با رویکرد اشتغال پایدار است.


منبع : ایرنا