۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۵

تقاضای فرزندخواندگی در مازندران زیاد است

تقاضای فرزندخواندگی در مازندران زیاد است

مدیرکل بهزیستی مازندران، شمار متقاضیان فرزند خواندگی در این استان را در زمان حاضر ۲ هزار و ۲۰ نفر اعلام کرد .

به گزارش کاسپین24 | فریبا بریمانی افزود: در سال ۹۹، ۶۱۷ متقاضی، سال ۱۴۰۰، ۷۰۰، سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ و امسال نیز ۲۰۳ متقاضی فرزند در مازندران در سامانه ملی فرزند خواندگی ثبت نام کردند.

وی اظهار داشت: از مجموع متقاضیان فرزند خواندگی در طی این سال ها بیشترین تعداد مربوط به متقاضیان بدون فرزند با ۸۴ درصد، خانواده های دارای فرزند ۱۱ و زنان مجرد نیز چهار درصد است.

بریمانی بیشترین تقاضا برای فرزند خواندگی را با ۵۶ درصد مربوط به فرزند دختر عنوان کرد و گفت: فرزند پسر نیز ۲۱ درصد متقاضیان فرزند خواندگی را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه۲۳ درصد از خانواده ها نیز جنسیت مورد تقاضا برای آنها فرقی نمی کند.

وی در ارتباط با سن مورد تقاضا برای فرزند خواندگی در مازندران، خاطرنشان کرد: بیشترین سن مورد تقاضا برای فرزند خواندگی در این استان با ۶۴ درصد مربوط به بدو تولد تا ۲ سال و سپس سه تا چهار سال با ۲۰ درصد، پنج تا ۶ سال با هشت درصد، هفت تا ۱۰ سال پنج درصد و ۱۱ تا ۱۶ سال نیز یک درصد است.

مدیرکل بهزیستی مازندران تصریح کرد: با بررسی صورت گرفته، ۵۷ درصد متقاضیان خواهان به سرپرستی گرفتن یک فرزند و ۴۳ درصد نیز خواهان به سرپرستی گرفتن دو فرزند برادر خواهر و یا چند قلو هستند.

بریمانی ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۲۰ متقاضی فرزند خواندگی از سال ۱۳۹۹ تاکنون، ۱۷۲ کودک به خانواده های مورد تایید کمیته فرزند خواندگی واگذار شد.

وی بیان کرد: پرونده ۸۲۰ نفر از متقاضیان فرزند خواندگی از سال ۹۹ تاکنون نیز به دلایل مختلف از جمله پیگیری نکردن رفع نواقص، تایید نشدن هنگام انجام مصاحبه توسط مددکار پرونده، بازدید منزل، تایید نکردن مشاور، تایید نشدن در کمیته استانی و یا انصراف خانواده ها، تعلیق شده است.

این مقام مسئول، اولویت سازمان بهزیستی را کودکانی که به علت فقدان سرپرست موثر یا بی سرپرستی به مراکز نگهداری سپرده می شوند را باز پیوند به خانواده ذکر کرد و گفت: در بازپیوند کودک به خانواده تلاش می‌شود کودک وارد خانواده زیستی خود شود و اگر این امر صورت نگرفت فرزند در خانواده جایگزین، اقوام سببی و نسبی خود ساماندهی و در غیر این صورت نیز فرزند وارد فرآیند فرزندخواندگی با عنوان ”امین موقت"می شود و در نهایت اگر هیچکدام از اینها میسر نشد به ناچار فرزند در مراکز بهزیستی نگهداری می شود.

بریمانی، رویکرد بهزیستی را خروج کودکان از مراکز نگهداری و ورود آنها به خانواده عنوان کرد و افزود: تلاش داریم این اتفاق در کمترین زمان رخ دهد و نگهداری کودکان دارای معلولیت در خانواده از اهداف سازمان بهزیستی است.

وی گفت: کودکان دارای شرایط خاص از جمله بیماری یا دارای معلولیت، در کمترین زمان و بدون طی فرایند فرزندخواندگی به خانواده های متقاضی فرزند واگذار می شوند.

بهزیستی مازندران ۱۶۲ هزار خانوار با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت را زیرپوشش دارد.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.


منبع : ایرنا