۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۷

جاری شدن دوباره سیلاب در مازندران سیل زده

جاری شدن دوباره سیلاب در مازندران سیل زده

سیل ۱۳ آبان امسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت برای مردم مازندران به بار آورد و در حالی که اهالی برخی مناطق بحران زده کماکان با مشکلات پساسیل مواجه هستند در روز گذشته -جمعه- سیلاب بار دیگر مردم این استان را غافلگیر کرد.

به گزارش کاسپین24 | سیل شامگاه ۱۳ آبان ماه امسال در مازندران به زیرساخت های شهری و روستایی ۱۵ شهرستان استان بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد که بنا به اعلام اداره کل مدیریت بحران استان بیشترین این مقدار خسارت به شهرستان عباس آباد در غرب مازندران گزارش شده است.

احمد وحیدی وزیر کشور ۲ هفته گذشته پس از بازدید از مناطق سیل زده غرب مازندران بر ضرورت تخصیص اعتبار برای رفع مشکلات سیل زدگان و دیگر چالش های منطقه تاکید کرد و در زمان حاضر نزدیک به ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در نقاط پرخطر به ویژه در رودخانه های شهرستان های درگیر سیل در غرب مازندران از جمله عباس آباد مشغول ارایه خدمات هستند.

با این حال بارش شدید دیگری روز گذشته، جمعه در مازندران مردم را غافلگیر کرد و باعث بروز خسارت هایی در برخی مناطق این استان شده که اکنون بعد از فروکش کردن سیلاب اثرات و تبعات آن‌ در حال رخ نمایی است.

سیلاب دیشب موجب طغیان رودخانه های اصلی همچون تلار و رودخانه های محلی همچون حاجی ماهرود در قسمت های غربی استان‌ شده است. تخریب پل و راه های دسترسی برخی نقاط استان و مفقودی ۲ نفر از هموطنان از تبعات مالی و جانی سیلاب شب گذشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص آخرین وضعیت تاثیرات سیل روز گذشته در استان افزود: باوجود طغیان رودخانه تالار با اقدامات پیشگیرانه خسارت خاصی به وجود نیامده است.

حسینعلی محمدی شیرکلایی ادامه داد: طغیان رودخانه های محلی در شهرستان بابل به وجود آمد که در یکی از مناطق موجب تخریب پل شد.

به گفته محمدی، در بخش چمستان شهرستان نور سیل موجب تخریب جاده لاویج و تخریب پل موقت منطقه ورازده شد.

وی، بیشترین خسارت در این منطقه را به واسطه طغیان رودخانه حاجی ماهرود اعلام کرد و افزود: پنج خودرو در سیلاب این رودخانه گرفتار شدند که سرنشینان ۲ خودرو نجات یافتند.

محمدی با بیان این که، براساس شواهد ۲ سرنشین خودروی پیکان که مادر و بچه بودند در سیلاب مفقود شدند، گفت: در خصوص ۲ خودروی دیگر اطلاعی در دست نیست و ۱۷ تیم امدادی در منطقه در حال جست و جو هستند.

هواشناسی روز جمعه با صدور هشدار سطح نارنجی، زمان فعالیت این سامانه را از عصر امروز جمعه تا صبح فردا شنبه اعلام کرد و نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان آب، رانش زمین و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید و اختلال در ترددهای جاده‌ای هشدار داد.

طبق پیش بینی هواشناسی این سامانه ناپایدار جوی که با بارندگی، گاهی به صورت رگبار و رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید موقتی، کاهش دما و احتمال تگرگ نیز همراه است، تمام سطح استان به ویژه مناطق جلگه ای تا میان بند نواحی مرکزی و شرقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هواشناسی در اخطاریه سطح نارنجی خود به شهروندان توصیه که علاوه بر رعایت جوانب احتیاط در هنگام ترددهای جاده ای، مقاوم سازی سازه های کم مقاوم، خودداری از صعود به ارتفاعات و سایر اقدامات پیشگیرانه، از اسکان یافتن در کنار رودخانه ها و یا حاشیه جاده ها خودداری کنند.


منبع : ایرنا