۱۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

جزئیات کامل ساخت 64 ویلا غیرمجاز در نوشهر

جزئیات کامل ساخت 64 ویلا غیرمجاز در نوشهر

رئیس اداره منابع طبیعی نوشهر به بیان ماجرا‌ی ساخت 64 ویلای غیرمجاز دراین شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: دستگیری ۶۰ نفر از افراد، پلمب شهرک در حال ساخت، شکستن پلمب به صورت غیرمجاز، جعل اسناد و معرفی خودشان به عنوان نماینده دادستان و ساخت ویلا در زمان ۴ تا ۶ ماه و نداشتن مجوز تغییر کاربری از اتفاقات حول و حول این سازه‌ها بوده است.

به گزارش کاسپین24 | هفته پیش ۶۴ ویلای غیرمجاز در شهرستان نوشهر با حضور رئیس کل دادگستری مازندران حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری تخریب شد.

نظر دستگاه قضایی درباره ساخت‌وساز غیرمجاز

رئیس کل دادگستری مازندران حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در همین زمینه با اشاره به اجرای قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی از قلع و قمع ۶۴ ویلا که به صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای ملکار شهرستان نوشهر در حال احداث بود، خبر داده و عنوان می‌کند: این ۶۴ واحد ویلای غیرمجاز، به صورت غیرقانونی در یکی از قطعات موسوم به ۱۰ هکتاری اراضی جنگلی و جلگه‌ای شهرستان نوشهر در حال احداث بود که با ورود دستگاه قضایی و با صرف هزینه از سوی فرد متخلف، نسبت به قلع و قمع، تخریب و جم‌ آوری همه مستحدثات این بنا‌های غیرمجاز اقدام شده و با اجرای کامل حکم طی روز‌های آتی، زمین‌ها به حالت سابق باز خواهد گشت. اصل خبر از اینجا قابل مشاهده است.

ورود دستگاه قضا به ماجرای ویلاهای غیرمجاز مورد استقبال افکار عمومی قرار گرفته، اما آنها سوالاتی در زمینه اینکه چرا قبل از ساخت با متخلفان برخورد نشد و بعد از ساخت و ساز اقدام به تخریب صورت گرفت و اینکه چرا مجوزهای خدماتی به آنها داده شده است را نیز دارند.

نظر دستگاه اجرایی متولی ساخت‌وسازها در استان

در این زمینه از سرپرست معاون عمرانی استاندار مازندران احمد توکلی ماجرا را پیگیر شدیم که وی نیز گفته بود: ویلاهای تخریب شده در نوشهر در اراضی جلگه‌ای ـ جنگلی به صورت غیرمجاز با جعل اسناد ساخته شدند و با توجه به اینکه متولی امر اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران ـ نوشهر بوده موضوع را شناسایی کرده و با ورود به موضوع و حمایت جدی دستگاه قضایی استان رأی بازگشت به حالت قبل را دریافت کردند و اقدامات در حال انجام است. ادامه خبر را در اینجا بخوانید.

نظر مردم درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز

بعد از انتشار اظهارات سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران مخاطبان این رسانه نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند و طی پیام‌های عنوان کردند؛ «۱- خوبه که بعد از ساخت تخریب شدند، اینجوری بیشتر ضرر می‌کنند و بازدارگی خوبی هم داره.۲- مگه خود دیوارکشی اطراف ویلاها مجوز داشته؟۳- باید نحوه برخورد با افرادی که مسئولیت داشتند اطلاع رسانی شود. ۴- چه بلائی سر شمال زیبا آوردند ... دیگه مثل قبل نمی‌شه، باید کسانی که مجوز ساخت می‌دهند را برکنار و محاکمه کنند و فرد سودجوی سازنده را هم به مردم معرفی کنند تا جلوی تخلفات گرفته شود. ۵- سه طبقه ساخته مگه چه دیوار بلندی داشته؟ ۸- مهمترین کار این است که تمام کسانی که در این تخلف آشکار و پنهان دست داشته‌اند باید شناسایی و محاکمه شوند....

برخی از پیام‌ها را در این گزارش بیان کردیم و با این پیش زمینه به سراغ مسؤولان منابع طبیعی در غرب استان مازندران رفتیم.

نظر منابع طبیعی به عنوان متولی حفاظت از اراضی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر جواد فلاح که به تازگی این مسؤولیت را عهده‌دار شده در پاسخ به این سوال که افکار عمومی نسبت به تخریب کامل این ویلاها خوش بین نیستند، اظهار کرد: بنده به افکار عمومی حق‌ می‌دهم چرا که در گذشته نسبت به اجرای برخی احکام تخریب‌ ساخت‌وسازهای غیرمجاز به صورت نصف و نیمه عمل شده است اما در این زمینه دادگستری مازندران و دادستان مُصر به اجرای حکم هستند و به صورت روزانه دادستان یا نماینده وی برای بازدید در محل حضور پیدا می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در پاسخ به این سوال که یکی از مخاطبان عنوان کرده بود، که چرا در تخریب این ویلاها دیر اقدام شده است،گفت: دیر اقدام نشده، همکاران اقدامات مبنی بر توقف عملیات و پلمب را انجام داده‌اند، به عنوان نمونه یکبار سرجنگل‌بان منطقه ما نسبت به دستگیری ۶۰ نفر اتباع اقدام کردند، یکبار شهرک پلمب شده اما سازندگان و مالکان این بناهای غیرمجاز حتی نسبت به شکستن پلمب اقدام کردند.

اقدام عجیب متخلفان، جعل اسناد و معرفی خودشان به عنوان نماینده دادستانی بوده است

وی در ادامه با بیان اینکه دیگر اقدام عجیب این ساخت و ساز جعل اسناد بوده که اقدامات قضائی در این زمینه نیز در حال انجام است، در ارتباط با رفع پلمب،گفت: این افراد برای پیشبرد کارشان برای شکستن پلمب اعلام کردند و حتی خودشان را نماینده دادستان معرفی کردند و به دلیل همین اتفاقات عجیب و غریب شاهد ورود رئیس کل دادگستری مازندران به پرونده به صورت مستقیم بودیم که گزارش‌ روزانه اقدامات انجام شده در این مجموعه را پیگیری می‌کند.

فلاح در پاسخ به این سوال که این ساختمان‌ها در چه مدت احداث شده است نیز گفت: حدود ۴ تا ۶ ماه این بناها احداث شده و در همین مدت نیز منابع طبیعی هم با تشکیل پرونده پیگیری‌ها قضائی خودش را هم انجام داده است و پرونده در جریان بوده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر با اعلام اینکه مالک این ساخت و ساز غیرمجاز مجوز تولید چوب داشته یا نهال باغی داشته است، متذکر شد: سند این زمین ۱۰ هکتاری به نام شخص بوده و مجوز تغییر کاربری برای ساخت‌وساز را نداشته است.

آنچه در ادامه باید صورت گیرد

براساس گفته‌های سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران و رئیس منابع طبیعی نوشهر با اقداماتی که حین ساخت‌وساز برای جلوگیری از ساخت‌وساز صورت گرفته نشان دهنده عزم متولیان امر در همان ابتدا برای ممانعت از ساخت و ساز و پیشرفت کار بوده است اما مالک و سازندگان این ویلاها چرا با همه پیگیری‌ها مُصر به ادامه پروژه بودند نیز مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود شاید آنها به دلیل اینکه این ویلاها بنا به گفته دادگستری استان، مبلغی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش داده و به عنوان پیش خرید در نظر گرفته شده و معامله انجام شده است، اصرار بر ساخت داشتند و به نظر خودشان بعد از ساخت و با ارزش افزوده تصورشان این بود با دادن جریمه‌ ساخت و ساز غیرمجاز مانع از تخریب خواهند شد.

اما در این زمینه دستگاه قضایی نیز اعلام کرد که بررسی‌ها به صورت مورد به مورد در زمین‌های جنگلی و جلگه‌ای صورت می‌گیرد و اقدام دستگاه قضایی که از گذشته آغاز شده و در مورد این زمین‌ها به نتیجه رسیده است ادامه‌دار بوده و زنگ خطری برای دیگر افرادی است که احیانا با تغییر کاربری غیرمجاز این زمین‌ها در صدد سوءاستفاده از محیط زیست کشور هستند.


منبع : فارس