۱۱:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵

دیار علویان در سالروز ولادت حضرت علی (ع) غرق در نور و شادی است

دیار علویان در سالروز ولادت حضرت علی (ع) غرق در نور و شادی است

همزمان با فراررسیدن سیزدهم رجب، مازندران دیار علویان در سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت علی (ع) نخستین امام شیعیان و روز پدر با جشن سرور همراه و آیین های ویژه جشن و شادی در سرتاسر این استان برگزار شد.

به گزارش کاسپین24|طی دیشب و امروز شنبه آیین ویژه جشن میلاد امام علی (ع) در میادین اصلی شهر، مساجد، تکایا و حسینه ها در شهرستان های مختلف دیار علویان برپا شد و دوستداران خاندان ولایت و امامت این روز بزرگ که به نام روز پدر نیز نامگذاری شده است را گرامی داشتند.

مردم ولایتمدار دیار علویان از روزهای قبل با آذین بندی خیابان ها، کوچه ها و میادین شهر و برگزاری آیین های سخنرانی، مولودی خوانی و مدیحه سرایی، با پخش شیرینی، شکلات و شربت در بین مردم، میلاد با سعادت حضرت علی(ع) را جشن گرفتند.

آیین شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) دیشب در برخی از مساجد، تکایا و حسینیه ها با حضور مردم دیار علویان برگزار شد و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با شرکت در این آیین ها سالروز میلاد امام اول شیعیان را جشن گرفتند.

در این آیین ها روحانیون و شخصیت‌های مذهبی، به تبیین فلسفه امامت و ولایت و تشریح ابعادی از زندگی گهربار امام علی (ع) پرداختند و مداحان اهل بیت (ع) نیز مداحی و شعرخوانی کردند.

بازار ارسال پیام های تبریک از طریق پیام کوتاه و شبکه های مجازی نیز در ایام سالروز میلاد امام علی (ع) داغ بود و امروز شنبه همزمان با فرا رسیدن ۱۳ رجب سالروز میلاد مولود کعبه به اوج خود رسید و آلارم های دریافت پیامک و پیام تبریک از طریق شبکه های مجازی همواره در گوشی ها به صدا در می آمد.

تبریک روز پدر با عکس هایی از پدران و همسران و گاهی اوقات فرزندان پسر هم در شبکه های اجتماعی به روالی زیبا در سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) تبدیل شده که می تواند سنتی حسنه برای این روز باشد.

قرائت قرآن کریم و ختم صلوات از جمله برنامه هایی است که در سالروز میلاد حضرت علی (ع) در مساجد، حسینیه ها و تکایای مازندران در حال برگزاری است و مردم متدین و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت با پخش شربت و شیرینی سالروز ولادت مولای متقیان را جشن می‌گیرند.

آیین های مولودی خوانی و جشن علاوه بر شهر ساری مرکز مازندران و دیگر شهرستان های تابعه استان، در نقاط روستایی نیز برپاست و مردم ولایی و دوستداران اهل بیت پیامبر (ص) با شرکت در این مراسم شادمانی خود را از ولادت مسعود مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (ع) ابراز می‌کنند.

شماری از دختران و پسران دم بخت نیز طلیعه زندگی مشترک خود را به نام و یاد امام علی (ع) مزین کرده و با به راه انداختن بساط عروسی، در شب گذشته یا امشب، تبرک و فرخندگی آغاز زندگی زناشویی خود را از فاتح خیبر مدد می‌گیرند.

حضور فرزندان گرامی شهدا بر مزار متبرک پدران آسمانی، عیادت از بیماران، سرکشی فرزندان از پدران سالمند و حضور فرزندان بر مزار درگذشتگان از دیگر آیین هایی است که به مناسبت زادروز فرخنده امام علی (ع) و روز پدر در دیار علویان رونق دارد.

در سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) که به روز پدر نیز نامگذاری شده است، مردم مازندران ولادت گره گشاترین مرد عالم را گرامی داشتند و با اهدای دسته گل و هدیه هایی روز پدر را به پدران خود که سنبل های عشق و صبوری و خستگی ناپذیری هستند تبریک و تهنیت گفتند.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

۲۴۹ مسجد مازندران میزبان آیین معنوی اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از مهیا شدن و آماده سازی ۲۴۹ مسجد در این استان برای برپایی آیین معنوی اعتکاف خبر داد و گفت که با تمهیدات صورت گرفته، در ۱۲۹ مسجد آیین معنوی اعتکاف به صورت عمومی برپا می‌شود.

حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار با اشاره به برگزاری آیین معنوی اعتکاف در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب همزمان با ۱۵، ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه جاری در مازندران، خاطرنشان کرد: برگزاری حلقه‌های معرفتی، نشست‌های بصیرتی، مداحی، جزء خوانی قرآن کریم، مشاوره، احکام، جشن ولادت حضرت علی (ع) و قرائت دعای ام داود از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در جریان برپایی آیین معنوی اعتکاف در مساجد این استان است.

وی با بیان اینکه نهضت جهاد تبیین در این ایام بیش از پیش مدنظر است و بسته‌های محتوایی نیز برای امامان جماعت تدارک دیده شده است، با اشاره به تشکیل ستاد استانی اعتکاف، گفت: در این ستاد نهادهای مختلفی حضور دارند و در شهرستان‌ها نیز جلساتی با محوریت ائمه جمعه تشکیل شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص اعتکاف امسال با بیان اینکه آیین معنوی اعتکاف سال قبل در ۲۳ مسجد برپا شده بود و امسال توجه ویژه‌ای به این آیین شده است، خاطرنشان کرد: همچنین امسال ۱۲ اعتکاف دانش آموزی و ۶ اعتکاف دانشجویی نیز برنامه ریزی شده است که شمار آن افزایش خواهد یافت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از اعتکاف به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به ماه شعبان و رمضان یاد کرد و با اشاره به طرح مبلغ معتکف در مازندران، گفت: شمار مبلغان معتکف در اعتکاف‌های دانش آموزی و دانشجویی بیشتر خواهد بود و در تلاشیم در جریان بستر اعتکاف، جریان نیایش و مناجات را نیز احیا کنیم.


منبع:ایرنا