۲۰:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲

رسم و رسومی که پر حادثه شد

رسم و رسومی که پر حادثه شد

با باز شدن برخی فرهنگ های وارداتی که همچون وصله ناجور به شمار می روند دیگر چهارشنبه سوری های مازندران در پایان این شب به خوشی ختم نمی شود.

به گزارش کاسپین24 | چهارشنبه سوری در مازندران در سال هایی نه چندان دور سرشار از آئین های خرد و ریز ولی شفاف و سرگرم کننده و شادی آفرین بود ؛از نیت بخت گشایی دخترکانی که با دوختن کیسه ای آن را گرفته و به درب منازل و مساجد می رفتند تا با انعام اهالی ، خرجی خرید پارچه چادری و لباس مراد ازدواج شان را تهیه کنند و تا رقم خوردن سرنوشت پسرانی که از روزنه سقف منزل دختر مورد علاقه خود رسم " شال انگلی " را اجرا می کردند.

در گذشته مردم مازندران از ماهها قبل گته گته کنان( با صدای بلند ) زمان چهارشنبه سوری و آماده شدن برای این جشن دورهمی را به یکدیگر اعلام می کردند و با غروب آخرین سه شنبه با هدف استقبال و آماده شدن برای ورود به سال جدید در هر نقطه از استان با آیین و سنت هایی همراه می شدند که برگرفته از تاریخ ، فرهنگ و خصایص مردم آن منطقه بود ، آئین هائی که با همه رنگارنگی و تفاوت ، یک وجه مشترک داشتند و آن ایجاد شادی و نشاط در ساعت های پایانی سال بود.

مازندرانی ها در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده و از بالا به پایین پرت می‌کردند و آن را می‌شکستند تا کوزه نویی را جایگزین ظرف سفالی پیشین خود کنند، چون بر این باور بودند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌شود که با شکستن کوزه، رفع خواهد شد .

پخت انواع آش ها همچون 'آش چهارشنبه سوری ' بویژه در لاریجان آمل ، 'آش چهل گیاه' ترکیبی از چندین گیاه و 'آش ترش ' انجام می شد .

شعر خوانی دستجمعی هنگام پریدن از روی آتش یکی از آیین های چهارشنبه سوری در مازندران است این اشعار معمولا به زبان فارسی یا مازندرانی خوانده می شد تا مورد توجه همه قرار بگیرد مانند این اشعار که اصولا اعضای خانواده با هم می خواندند " چهارشنبه سوری کِمبه - پارِ دستوری کِمبه - مِه زردی بوره تِه کش - تِه سِرخی مهِ کش ".

تمامی این رسم و رسوم همواره با شادی و خوشحالی همراه بود اما با باز شدن برخی فرهنگ های وارداتی که همچون وصله ناجور به شمار می روند دیگر چهارشنبه سوری های مازندران در پایان این شب به خوشی ختم نمی شود.

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی اورژانس دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل ، چهارشنبه سوری هر سال حوادث و مصدومیت ها رخ داده و تعدادی از افراد را راهی بیمارستان ها می کند و این روند به واقعه تکراری هر ساله تبدیل شده است .

چشم ودست بیشترین آسیب های چهارشنبه سوری

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران با اشاره به اینکه هر ساله در ایام چهارشنبه سوری شاهد بروز حوادث و مصدومیت افراد در استان هستیم، گفت: پارسال ۴۴ مازندرانی دچار حادثه شدند که از این تعداد ۳۵ نفر آقا و ۶ نفر زن بودند .

رضا حبیبی افزود: از این تعداد ۳۵ مورد به صورت سرپایی و ۹ مورد با بستری در مراکز درمانی اقدامات پزشکی بر روی آنها انجام شد .

وی ادامه داد: ۳۱ نفر از این افراد دچار سوختگی و چهار نفر نیز دچار مصدومیت شکستگی شدند .

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیشتر آسیب حوادث چهارشنبه سوری به چشم و دست افراد بود، گفت:بیشترین آمار مصدومان در نکا ، بهشهر و ساری بود .

آماده باش و استقرار نیروهای اورژانس در میادین

وی در خصوص آماده باش اورژانس مازندران در چهارشنبه سوری امسال اعلام کرد: آمبولانس های اورژانس در میادین مستقر می شوند تا بتوانند به سرعت در محل بروز حوادث و ارائه خدمات به مصدومان وارد عمل شوند .

به گفته حبیبی ۱۴۰دستگاه آمبولانس، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس ، چهار دستگاه موتورلانس و یک دستگاه بالگرد در۹۷پایگاه شهری و جاده ای ویک پایگاه اورژانس هوایی آماده انجام خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد : همچنین سه مرکز پیام و یک مرکز ارتباطات اورژانس در استان مازندران آماده دریافت تماس در ارتباط با مصدومین احتمالی هستند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران از خانواده ها خواست تا از کودکان خود مراقبت کنند تا از مواد محترقه استفاده نکنند.

وی افزود: در صورت حضور کودکان در بیرون از خانه آنها را همراهی کنند و آنها را به انجام مراسم سنتی متعارف در چهارشنبه سوری تشویق کنند .

حبیبی در ادامه توصیه های لازم برای انجام کارهای مقدماتی در زمان وقوع حادثه برای مصدومان اشاره و تصریح کرد:در صورت آتش گرفتن فرد، مانع دویدن او شوید و در صورت آتش گرفتن فرد اگر لباس به بدن نچسبیده آنرا از بدن خارج کنید از خمیر دندان سیب زمینی و سایر مواد غیر اصولی برای التیام سوختگی استفاده نکنید .

وی افزود : عضو سوخته را ۱۰تا۱۵ دقیقه در زیر آب سرد نگه دارید مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد باشید و درصورت لزوم به نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید ،در صورت سوختگی تاول های ایجادشده را پاره نکنید .

به گفته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران در صورت آسیب به چشم تا رسیدن به پزشک آن را بایک لیوان یکبار مصرف بپوشانید و از غلطیدن و پتو برای خاموش کردن استفاده کنید.

وی تاکید کرد : به فرد بیهوش آب و غذا ندهید در آسیب دیدگی چشم از مصدوم بخواهید که در صورت امکان چشم سالم خود را هم ببندد.

رییس اورژانس بابل نیز ضمن تاکید بر دوری استفاده از وسایل خطرناک ،مواد منفجره و محترقه گفت: با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در جمع خانواده می توان بخش زیادی از هیجانات خطرناک کنترل شود.

میرسعید رمضانی افزود: فرزندان خود را تنها و بدون بزرگتر به خارج از منزل نفرستید و خانم های باردار و افراد مسن از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد : هنگام پریدن ازآتش البسه گشاد به تن نکنید تا در صورت بروز حادثه سوختگی امکان خدمات دهی مناسب و مطلوب وجود داشته باشد.

رییس اورژانس بابل گفت : هنگام جشن چهارشنبه سوری در داخل آتش از کپسول خالی (اسپری رنگ) یا گاز استفاده نکنید و مواد سوختنی مثل نفت و بنزین را روی آتش نریزید و از آتش زدن لاستیک ،کارتن و هیزم در منزل مسکونی خودداری کنید.

وی افزود : در نهایت در صورت بروز هر حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و با شماره های ۱۱۵ (اورژانس) و ۱۲۵ (آتش نشانی) تماس بگیرید.


منبع : ایرنا