۱۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۲

روزی که ملت یک‌صدا آری گفتند

روزی که ملت یک‌صدا آری گفتند

روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ نتیجه همه‌پرسی رای به نظام جمهوری اسلامی که با رای آری بیش از ۹۸ درصد مردم همراه بود اعلام شد و از آن زمان به بعد این روز به نام روز جمهوری اسلامی در تقویم کشور ثبت شده است.

به گزارش کاسپین24 | ۱۲ فروردین روز تحقق آرمان‌های بلند مردم ایران بود، مردمی که در راه انقلاب، زندان ها، تبعیدها، شکنجه ها، سختی ها و محرومیت های زیادی کشیدند و بعد از پیروزی انقلاب در یک همه پرسی تاریخی، برای تحقق آرمان های والای شهیدان به استقرار جمهوری اسلامی، رأی دادند.

در چنین روز عظیم و سرنوشت‌سازی، مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی با حضور پرشور، آگاهانه و رأی و انتخاب قاطع خود، ارکان انقلاب و نظام نوپای اسلامی را تحکیم بخشیدند.

ملت بزرگ ایران با شرکت در همه پرسی ١٢ فروردین سال ۱۳۵۸ طومار ظلم و استبداد رژیم ستمشاهی را برچیده و حماسه ای ماندگار در تاریخ درخشان و تابناک انقلاب شکوهمند اسلامی به ثبت رساندند.

جمهوری اسلامی با نفی نظام‌های سیاسی مسلط بر دنیا، الگویی جدید و شیوه‌ای نوین از حکومت‌داری را به جهانیان ارائه کرد و امروز و با ورود به چهل و پنجمین سال از استقرار این نظام الهی و رشد و اقتدار انقلاب اسلامی شاهد هستیم که مستکبران و دشمنان این ملت و نظام دچار هراس شده اند.

با این حال در تقویم ملی روز ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده چراکه در چنین روزی در سال ۱۳۵۸ ملت ایران بعد از گذشت هفت هفته از پیروزی انقلاب خود از نتیجه همه پرسی عمومی که دو روز قبل آن در سراسر کشور برگزار شد، مطلع شدند و آن رای مثبت اکثریت قاطع ملت به جمهوری اسلامی بود.

طی ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ و پس از آن پیشنهادات متنوعی برای نوع حکومت پسا انقلاب از سوی گروه‌های فکری مطرح شد اما در نهایت آنچه به رای گذاشته شد تا مردم آری یا نه به آن بگویند جمهوری اسلامی ایران بود.

حین برگزاری همه پرسی فروردین سال ۱۳۵۸ اکثریت قاطع مردم در اوج آرمان خواهی بودند و باور به اینکه با ایجاد نظام جدید جمهوری اسلامی تمامی جلوه های عدالت و حق و انصاف در کشور محقق خواهد شد و ظلم و بی عدالتی از این سرزمین رخت بر می بندد.

چند ماه پس از برگزاری همه پرسی فروردین ۱۳۵۸ فرایند تدوین قانون اساسی نظام جدید پایان یافت و در آذرماه ۱۳۵۸ قانون اساسی نیز به رای ملت گذاشته شد که با اکثریت قاطع تصویب گردید.

این روزخجسته سرآغاز حکومت مستضعفین وغلبه بر مستکبرین غاصب است و صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند.

اینک با گذشت ۴۴ سال از اراده بزرگ و جمعی ملت در این روز تاریخی و سرنوشت‌ساز، مردم صبور و انقلابی ایران با وجود فشارهای خارجی، تحریم‌های شرورانه و بدعهدی آمریکا و متحدانش در دوره‌های مختلف، همچنان پای‌بند نظام برخاسته از خون شهدا هستند و با امید در این راه پربهجت گام برمی‌دارند.

نظام جمهوری اسلامی از اندیشه های ناب امام بزرگوار سرچشمه گرفت و با رای مردم به ثمر نشست که از این جهت این روز برای تاریخ انقلاب اسلامی روزی درخشان و ماندگار است.


منبع : ایرنا