۱۰:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۶
گزارش

زنگ خطر رهاشدگی انتخابات شوراها/بیش از 12 عضو شورای شهر در مازندران دستگیر شدند

زنگ خطر رهاشدگی انتخابات شوراها/بیش از 12 عضو شورای شهر در مازندران دستگیر شدند

کاسپین24/با نزدیک شدن به ایام انتخابات، بررسی فضا و شرایط نامزدها و اطرافیان آنها در دستور کار نهادهای نظارتی قرار می گیرد اما هرچه می گذرد فضای انتخاباتی ناموزون تر، غیرعلمی تر و مبتنی بر پول و رابطه و تبلیغات دروغین نهاده می شود

به گزارش کاسپین24،با نزدیک شدن به ایام انتخابات، بررسی فضا و شرایط نامزدها و اطرافیان آنها در دستور کار نهادهای نظارتی قرار می گیرد اما هرچه می گذرد فضای انتخاباتی ناموزون تر، غیرعلمی تر و مبتنی بر پول و رابطه و تبلیغات دروغین نهاده می شود. انتخابات فرآیندی برخاسته از مشارکت عمومی و تمایلات مدنی و اجتماعی است. انتخابات را نه فقط نشانه وفاداری یک ملت به نظام سیاسی یک کشور بلکه نشانه بلوغ فکری و اجتماعی ملت ها می دانند. نکته حائز اهمیت در بلوغ فکری و اجتماعی ملت ها و جوامع در رخداد انتخابات، دست یافتن به نتیجه موفق و سپری شدن دورانی بالغ شده از جریانات انتخاباتی است.

آنچه امروز در روند و طی شدن مسیر سیاسی و اجتماعی انتخابات شاهد هستیم نشان از ورود جریان های مسموم، سرمایه دار، قوم گرا، منطقه محور و بدون برنامه علمی در حوزه انتخابات دارد.

جریان های انتخاباتی برای اسفند 98، از دو سال پیش تاکنون در شهرها و شهرستان های استان مازندران آغاز شده است. جریاناتی که با تکیه به فعالیت در فضای مجازی و رواج بداخلاقی همچنین حضور در برنامه های اجتماعی به این امر منتهی می شود که این جریان ناسالم در روزهای پایانی انتخابات نیز دوام خواهد داشت.

اگرچه مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در مازندران، انبوه ثبت نام شدگان برای شرکت در انتخابات را ناشی از مسائل قانونی دانسته و گفته است قانون انتخابات مربوط به دهه ۶۰ است، اما به نظر می رسد کم کاری برخی دستگاه ها و نهادها نیز در این امر یعنی امر نظارت نیز مشهود است.

ضرورت نظارت علنی

یکی از مهم ترین مشکلات در نظارت دستگاه های ناظر در حوزه های مختلف، نظارت مخفیانه و یا پوشاندن تخلفات برخی افراد و گروه ها است. اینکه گفته می شود رهاشدگی در ایام انتخابات رخ می دهد می باید ریشه های این امر بررسی شده و چاره جویی شود.

رهاشدگی در فضای انتخاباتی از آنجایی رخ می دهد که در ماه های پیش از آن، فضای آزاد و رها شده در اختیار افراد فرصت طلب قرار داده می شود.

همچنین چشم پوشی از تحرکات انتخاباتی افراد دارای وابستگی های حزبی و اجرایی و رفتار دوگانه در بررسی نگرش های سیاسی متحرکین انتخاباتی، به گسیختگی این فضا دامن می زند.

بی شک امروز در چند ماه باقی مانده تا انتخابات، تمامی فعالان و نامزدهای احتمالی شناسایی شده و معرف همه دستگاه ها هستند. تذکر به مدیران دستگاه ها در شهرستان ها و بخش ها، جلوگیری از فعالیت های پیش انتخاباتی نمایندگان مجلس و مسائلی از این دست می تواند به اجتماعی و علمی تر شدن فضای انتخابات منجر شود. همچنین تدوین برنامه های آموزشی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در حوزه انتخابات در جهت صیانت از آرای مردم می تواند به نتایج مناسب تری در انتخابات منجر شود.

تایید صلاحیت؛ مشکل اصلی

امروز بسیاری از افراد و گروه ها نسبت به تایید صلاحیت های گسترده و بدون ضابطه در شورای شهر ابراز نگرانی می کنند. امام جمعه فردیس کرج اخیرا گفته است انتظار می رود نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به شورای نگهبان واگذار شو.

حجت الاسلام علی اکبر ایمانی در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان فردیس،افزود: باید نظارت بر شوراهای شهر را به شورای نگهبان واگذار کرد زیرا برخی اعضای شوراها عملکرد مناسبی ندارند.یک فرد ناسالم نباید تأیید صلاحیت شود زیرا ممکن است دست به هر کار غیر قانونی بزند. شورای نگهبان ممکن است در تائید صلاحیت‌ها اشتباه کند اما منافع ندارد ولی نماینده مجلس برای تأیید صلاحیت افراد منافع دارد. در تأیید صلاحیت‌ها این مسئله متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز نیز در صحن علنی مجلس در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه در نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای شهر و روستا ایرادهای جدی وارد است، خاطرنشان کرده: فقدان ساز و کارهای مناسب، بی‌توجهی به مستندات شهرستان‌ها و استان‌ها در رد و تایید داوطلبان شوراها و بعضا تایید کسانی که محکومیت موثر کیفری در حوزه‌های جزایی،اخلاقی و مالی داشته و در گذشته از شورا کنار گذاشته شده‌اند از آسیب‌های جاری در انتخابات شوراها است.

فرهنگی در پایان نطق خود،گفت: پیشنهاد می‌دهم نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان باشد و در صورت به موافقت نرسیدن آن ساز‌وکار بی‌عیب و نقصی برای نظارت بر شوراها پیش‌بینی شود تا بیش از این آبروی مجلس مخدوش نشود.

نمره منفی هیات اجرایی انتخابات در مازندران

یکی از مهم ترین موضوعات در انتخابات شورای شهرها، بررسی صلاحیت ها توسط هیات اجرایی است، این روند سهل،ورود به شورای اسلامی شهرها موجب شده است حتی افراد فاقد تحصیلات نیز به خود اجازه ثبت نام در انتخابات را بدهند در حالی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی این خدشه وارد نیست و به دلیل سخت گیری ها افراد ثبت نام ملزم به رعایت موارد قانونی هستند.

دستگیری های گسترده اعضای شورای اسلامی شهرها در ماه های اخیر در مازندران، نشان می دهد که تایید صلاحیت ها و نظارت ها کافی نبوده است.

دستگیری و برکناری مفتضحانه اعضای شورای شهر بابل،دستگیری ۲عضو شورای شهر امیرکلا،بازداشت 14 نفر از مدیران و پیمانکاران سازمان عمران شهرداری ساری،تعلیق پنج عضو شورای شهر بهشهر، دستگیری عضو شورای شهر کتالم و دستگیری شهردار نور به خوبی نشان می دهد خلا مهمی در این حوزه وجود دارد.

ضرورت پاسخگویی هیات نظارت بر انتخابات درباره وضعیت امروز شوراها

یکی از مهم ترین مشکلات در انتخابات شورای اسلامی شهرها، دخالت نمایندگان مجلس در این بخش است، اینکه یک نماینده مجلس هر دوره رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرها و روستاها می شود به نظر می رسد که مطامعی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه نسبت به شورای شهر وجود دارد.

یوسفیان ملا که در سال های اخیر آخرین رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان مازندران بوده است، باید نسبت به روند فعلی فعالیت شوراهایی که از نظر این هیات تایید شده و دستگیر شده اند نیز پاسخگو باشد.

حجم فساد و دستگیری های اخیر در شورای اسلامی شهرهای مازندران نشان می دهد نظارت بر این انتخابات کافی نبوده است و این امر اثبات می شود که حجم نظارت ها و عمل به وظیفه ها از سوی این هیات به درستی صورت نگرفته است.

به گزارش کاسپین24،رفتار این هیات، شائبه دخالت نمایندگان مجلس در انتخابات شورا را نشان می دهد و زنگ خطری برای رهاشدگی انتخابات شورای اسلامی شهرها به شمار می رود و اگر هر چه زودتر احراز صلاحیت نامزدهای شورای شهرهای ایران به شورای نگهبان واگذار نگردد چهره نهاد مردمی شورای شهر مخدوش تر خواهد شد.