۱۶:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۵

ساماندهی بازار برنج و مقابله با جنگل خواری در مازندران

ساماندهی بازار برنج و مقابله با جنگل خواری در مازندران

استاندار مازندران ساماندهی بازار برنج و مقابله با جنگل خواری را برنامه جدی استان در سال جاری اعلام کرد.

به گزارش کاسپین24 | سید محمود حسینی پور روز یکشنبه در دیدار نوروزی به همراه مدیران کل دستگاه های اجرایی استان با نماینده ولی فقیه در مازندران به نام‌گذاری رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید و مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: برخی از نظام مسایل مازندران نیازمند حمایت و توجه ملی دارد.

وی ادامه داد: حفاظت محیط زیست، حفظ منابع طبیعی، رعایت و آزاد سازی حریم رودخانه ها و ایجاد صنایع مادر مازندران نیاز حمایت ملی است، که همسو با این رویکرد، همه مسوولان سه قوه به همراه نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه ها باید به این نظام مسایل ملی استان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مهمترین ماموریت کارگروه ویژه مقابله با تعروض و جنگل استان این است که نه تنها اجازه تصرف و تعرض به اراضی ملی و جنگلی را در هیچ نقطه ای از استان با همکاری مردم را نخواهد داد، بلکه تمامی احکامی را که تاکنون برای رفع تصرف اراضی ملی، جنگلی و ساحلی از سوی دستگاه قضایی صادر شده، با قوت به اجرا شده تا جلوی رانت خواری، مفسدان اقتصادی و زیاده خواهی افرادی که دست تعرض به انفال دراز می کنند، گرفته شود.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هشت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه امروز تمام رهبران کشورهای جهان به اهمیت رهبری و راهبری رهبر معظم انقلاب در جهان اسلام اذعان دارند، تصریح کرد: پیام امسال رهبر معظم انقلاب در مقوله نجات اقتصاد کشور و این بار به دست مردم و بخش خصوصی مورد تاکید قرار دادند.

حسینی پور ادامه داد: دولت هر گونه اظهارات رهبر معظم انقلاب را همانند حکم قطعی در نظر گرفته و عملیاتی می کند.

استاندار مازندران بیان داشت: نرخ تورم مازندران پس از ۱۳ سال در سال ۱۴۰۲ از اردیبهشت تا پایان اسفند روند کاهشی داشته و بر اساس مرکز آمار ایران نرخ تورم استان ۱.۵درصد کمتر از متوسط کشور بوده است.

وی تصریح کرد: مازندران در رشد تولید نیز رتبه سوم کشور را کسب کرده است، یعنی نمودار و شاخص های اقتصادی مازندران روند رو به رشدی داشته است.

استاندار مازندران با بیان اینکه پارسال در مازندران چند رویداد مهم داشته است که مهمترین آن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بوده است، گفت : افتخار مازندران در برگزاری انتخابات طبق نظر وزارت کشور در اجرا و برقراری امنیت که بی‌نظیر توصیف شده است.

حسینی پور، اعتماد وسیع مردم به آیت الله محمدی لائینی به عنوان نفر نخست در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان را نشان از ارادت مردم به این جایگاه توصیف کرد و گفت: انتخابات با کمترین تنش و به بهترین شکل در مازندران برگزار شده است.

حسینی پور میزان مشارکت مردم در انتخابات سال گذشته در مازندران را قابل قبول توصیف کرد و گفت: مازندران در حوزه امنیت اجتماعی با کاهش ۲ درصدی طلاق تلاش های خوبی را انجام داده است که البته این دغدغه اجتماعی همچنان در جامعه استان وجود دارد.

وی کاهش سرقت و از بین رفتن فعالیت اراذل اوباش در مازندران را از دیگر خدمات مهم سال گذشته در استان نام برد.

استاندار مازندران به اهمیت گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر و صادرات محصولات تولیدی و کشاورزی مازندران به روسیه اشاره کرد و گفت: مازندران امسال باید در بازار ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه سهم قابل توجهی را در اختیار بگیرد.

حسینی پور به ساماندهی بازار برنج با حمایت دولت به نفع شالیکاران مازندران اشاره کرد و گفت: صادرات میوه کیوی استان با قیمت مناسب به نفع باغداران از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مازندران بوده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه استان در همه حوزه ها از جمله فرهنگ نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده است، گفت: البته مردم استان همچنان در بخش فرهنگ گلایه هایی را دارند که باید بر طرف شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد تا ناهنجاری فرهنگی در مازندران گسترش بیابد، در همین راستا تمامی طرح های عمرانی و اجتماعی استان نیز پیوست فرهنگی پیدا کرده است.

نماینده عالی دولت در مازندران به تنظیم بازار در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اقامت مسافران و گردشگران در استان، نظارت و بازرسی بر بازار مورد تاکید است.

وی کاهش ۶۵ درصدی تلفات جاده‌ای در هفته نخست نوروز سال جاری مازندران را مرهون اقدام و تلاش مهم پلیس راهور، هلال و اورژانس ۱۱۵ دانست.

حسینی پور به اهمیت همکاری و مشارکت ائمه جمعه شهرستان های مازندران در بازگویی مشکلات مردم با دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و گفت: همه مدیران آمادگی لازم برای شنیدن نقد منصفانه ائمه جمعه را دارند.


منبع : ایرنا