۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲

سگ‌های ولگرد تهدیدی برای امنیت شهروندان

سگ‌های ولگرد تهدیدی برای امنیت شهروندان

زندگی شهری الزامات و شرایط خود را دارد. به طور طبیعی انتظار می‌رود در شهرها حیواناتی مانند سگ کمتر در معابر و خیابان‌ها دیده شود با این حال سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان‌های شهرهای مازندران بویژه در هسته مرکزی شهرها همچنان جولان می‌دهند.

به گزارش کاسپین24 | حضور و جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر شهر، علاوه بر این‌که آرامش را از شهروندان سلب می‌کند؛ هزینه‌های هنگفتی هم برای نظام سلامت دارد. همین امر باعث شده تا موضوع ساماندهی سگ‌ها یک خواسته و مطالبه جدی مردمی باشد.

مواجهه با این حیوانات در ساعاتی که خیابان‌ها و معابر خلوت‌تر است، برای شهروندان نگران کننده است. نکته قابل تامل اینکه در این ایام علاوه بر شهروندان بزرگسال بعضا دانش‌آموزانی هم که در ساعات اولیه روز و یا حتی در ساعات غروب بین مدرسه و منزل تردد می کنند در معرض حیوان گزیدگی قرار دارند.

سیاه چاله معضل سگ‌های بلا صاحب (ولگرد) در شهرها، موضوعی است که اذهان عمومی را به خود جلب و گلایه‌های اهالی هر محله‌ای، پرسه روزانه و شبانه گروهی سگ‌های بلا صاحب است که ترس عمومی را در پی دارد و بارها در فضای مجازی در این خصوص مطالبی در قالب گلایه شهروندان مطرح شده است.

صدای زوزه و پارس سگ از جمله صداهای رعب آوری است که بسیاری آن را از مخاطرات محله زندگی خویش دانسته و تهدیدی برای خانواده بویژه کودکان می‌دانند.

صدای زوزه سگ به معنای ارتباط صوتی، اندوه تنهایی، جلب توجه و محبت، بیماری‌ها و درد کشیدن و برانگیخته شدن احساسات است ولی آوای دفاع از قلمرو نیز محسوب شده به گونه‌ای که در آن حین امکان حمله به افرادی که به زعم حیوان وارد قلمرواش می‌شوند، وجود دارد.

بارها رسانه‌ها در خصوص حمله سگ به انسان گزارش و اخباری منتشر کرده‌اند تا زنگ خطر برای مدیریت این چالش را به گوش مسوولان مدیریت شهری برسانند.

این موضوع بارها از سوی مسوولان حوزه بهداشت و درمان مازندران هشدار داده شد و در اظهارات اخیر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکیک و خدمات بهداشتی و درمانی استان واکنش جدی نشان داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه وضعیت نامناسب و فراوانی سگ‌های ولگرد در استان مصداق بارز ترک فعل دستگاه‌ها و در راس شهرداری‌ها است، گفت: موارد حمله و گاز گرفتن سگ‌های ولگرد نیز به شدت در استان در حال افزایش است.

عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: وضعیت نامناسب و فراوانی سگ‌های ولگرد در استان مصداق بارز ترک فعل دستگاه‌ها و در راس شهرداری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نگهداری زباله‌ها مطلوب نیست، افزود: این موضوع سبب شده سگ‌ها به راحتی از محل زباله‌ها ارتزاق می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: موضوع مهم اینکه افرادی که مورد گزش سگ قرار می‌گیرند، به شدت در حال افزایش است و موارد مراجعه به مراکز درمانی نااشی از سگ‌گرفتگی در حال افزایش است.

علی‌پور با اعلام اینکه به نظر می‌رسد اجرای طرح ساماندهی سگ‌های ولگرد برای مسؤولان استانی جز اولویت‌ها نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی پسماند و ساماندهی سگ‌های ولگرد است که در این زمینه قانون واضح است و تکلیف شهرداری‌ها نیز مشخص است اینکه چرا اتفاقی نمی‌افتد باید پیگیری شود مشکل اصلی کجاست!؟

این موارد بخش هایی از سخنان یکی از مسوولان ارشد حوزه بهداشت و درمان مازندران در خصوص افزایش تعداد سگ ها و حیوان گزیدگی در استان است که داد او را درآورده است.


افزایش آمار سگ گزیدگی در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در این رابطه گفت :‌ بدلیل رها بودن سگ های ولگرد در سطح معابر و خیابان های استان شاهد افزایش آمار افرادی که توسط سگ گاز گرفته شدند هستیم.

عباس علیپور افزود :‌با توجه به اینکه هر گونه گزش حیوانات با احتمال مبتلا بودن حیوان به هاری مورد توجه است افراد می بایست پس از هر گزش حیوان با مراجعه به مراکز درمانی وییه واکسن هاری را تزریق کنند.

وی از دامپزشکی و دیگر نهادهای متولی در حوزه حیوانات خواست تا نسبت به شناسایی و جمع آوری سگ های رهاشده در خیابان، کنترل وضعیت، شناسنامه دار شدن این حیوانات و تزریق واکسن سگ های خانگی اقدام عملی شود.

علیپور با ابراز تاسف از افزایش تعداد گزیدگی سگ طی سالجاری در مازندران گفت: در دو سال اخیر تعداد تزریق واکسن هاری و سرم ترابی برای افرادی که مورد سگ گزیدگی قرار گرفتند، افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: سالانه در مازندران برای تزریق واکسن هاری و سرم ترابی افرادی که دچار سگ گزیدگی می شوند میلیاردها تومان هزینه می شود در حالیکه در صورت کنترل وضعیت حیوانات این میزان اعتبار را می توان برای دیگر بیماری های جامعه هزینه کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : با توجه به ضرورت ارائه خدمات سریع به افرادی که دچار گازگرفتگی سگ ها می شوند، بخش هاری مراکز بهداشت شهرستان ها به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کند و به این افراد واکسن هاری رایگان تزریق می شود.

سگ، ‌عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی ها

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:‌ آمار حیوان گزیدگی طی سال‌های اخیر دراستان روند افزایشی داشته؛ بگونه ای که شمار افرادی که فروردین امسال مورد گزش حیوانات قرار گرفتند به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

آزیتا دلیلی افزود :‌ ‌تعداد گزش مازندرانی ها توسط حیوانات در فروردین پارسال یکهزار و ۹۱۱ نفر بود و در فروردین امسال به دو هزار و ۳۱۸ افزایش یافته است.

وی ادامه داد :‌ فقط در مدت یک ماه نخست امسال ۴۰۷ مورد مازندرانی های بیشتری مورد گزش حیوانات قرار گرفتند.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار داشت :‌ این آمارها مربوط به افرادی است که برای تزریق واکسن هاری به مراکز درمانی استان مراجعه کردند و دُزهای این واکسن به آنها تزریق شده است.

وی گفت:‌ ۸۰ درصد این افراد کسانی هستند که مورد گزش سگ قرار گرفتند.

دلیلی آمار تعداد افرادی که در مازندران مورد گزش حیوانات قرار گرفتند را ۲۰ هزار و ۵۶۵ نفر اعلام کرد.

دلیلی افزود: براساس تعاریف و شرح وظایفی که وزارت بهداشت در خصوص حیوان گزیدگی مطرح کرده است حیوان گزیدگی شامل تمامی حیوانات در رسته گربه سانان قراردارد که سگ، گربه، روباه، شغال و همچنین این موارد است.

وی ادامه داد: مواردی همچون مار گزیدگی، عقرب گزیدگی جزو آمار ارایه شده در خصوص حیوان گزیدگی به شمار نمی رود که درصورت اضافه شدن این موارد آمارها فراتر از رقم اعلام شده خواهد بود.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رها شدن سگ های دامداران و ولگرد در سطح شهرها و روستاها باعث شده که اکنون شاهد افزایش تعداد موارد گازگرفتگی سگ در استان باشیم که افراد می بایست واکسن هاری را نیز تزریق کنند.

به گفته دلیلی، با توجه به احتمال مبتلا بودن حیوانات به بیماری هاری افرادی که در معرض گازگرفتگی حیوانات از جمله سگ قرار می گیرند می بایست هر چه سریعتر واکسن این بیماری را تزریق کنند در غیر این صورت موجب مرگ آنها خواهد شد.

وی بیان کرد: در موارد گازگرفتگی سگ افراد باید طی سه نوبت واکسن هاری را در روز گازگرفتگی، سه و هفت روز بعد از گازگرفتگی تزریق کنند تا براثر این بیماری جان خود را از دست ندهند.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهروندان خواست در صورت گازگرفتگی سگ به سرعت محل زخم را با آب و صابون بشورند و به مراکز هاری شهرستان های خود مراجعه و واکسن هاری را تزرق کنند.

دلیلی افزود: در هر شهرستان مازندران نیز یک مرکز هاری فعال است که تزریق رایگان واکسن هاری را انجام می دهند.

۱۳ مرکز نگهداری موقت سگ های ولگرد در شهرهای مازندران

مدیر کل اداره دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران گفت‌:‌ پیرامون همین موضوع حضور سگ های ولگرد در شهرهای کشور دستورالعملی از سوی وزارت کشور برای مقابله با آن ابلاغ شده است و طبق آن موارد لازم و توجیهات مورد نیاز در اختیار شهرداران قرار داده شد.

مهدی انگوران با اشاره به اینکه کمیته های استانی و شهرستانی پیرامون موضوع جمع آوری سگ های ولگرد در مازندران تشکیل شد، ‌افزود:‌ تمام موارد و دستورالعمل های لازم در این خصوص به شهرداری های مازندران ابلاغ شد و می بایست آنها را اجرا کنند.

وی اعلام کرد :‌ از زمان ابلاغ دستورالعمل ها در این خصوص شهرداری ها ملزم به اجرا آن هستند و هر گونه تخطی و کاهلی در این زمینه با تذکر و برخورد صورت می گیرد.

مدیر کل اداره دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران گفت:‌ در حال حاضر ۱۳ مرکز نگهداری سگ های ولگرد زیر نظر شهرداری های استان در حال فعالیت هستند.

وی افزود:‌ سگ های ولگرد که از معابر عمومی شهرها جمع آوری می شوند برای مدت معینی در این مراکز نگهداری و اقدامات بهداشتی لازم بر روی آنها انجام می شود.

انگوران اضافه کرد :‌سگ های سالم به دامداران متقاضی سگ چوپان تحویل داده می شود که آنها می بایست عقیم سازی انجام بدهند و مابقی سگ های بیمار نیز با مرگ بدون درد از بین می روند.


منبع : ایرنا