۱۹:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۳۰

شیب تند سقوط جوانی جمعیت کشور گرفته شد

شیب تند سقوط جوانی جمعیت کشور گرفته شد

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت:‌ امروز با عملیاتی شدن مشوق های دولت سیزدهم در ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، شیب تند سقوط جوانی جمعیت کنترل و گرفته شد.

به گزارش کاسپین24 | زینب اختری روز پنجشنبه در جلسه ستاد جوانی جمعیت مازندران در ساری با ذکر این نکته که اقدامات حاکمیتی در بهترین حالت می‌تواند تا ۳۰ درصد موفق واقع شود و باید مردم پای کار بیایند، یعنی مساله جوانی جمعیت باید به خواسته عمومی مردم تبدیل شود.

وی با اشاره به این که بعضی از مشکلات در اجرای مشوق های جوانی جمعیتی همچنان وجود دارد، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که شیرینی مشوق های فرزندآوری هنوز در زوج های جوان چشیده نشده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور با اظهار این که طبق بررسی های صورت گرفته مشکلات و دلایل بی رغبتی در فرزند آوری در استان های مختلف متفاوت است، ادامه داد:‌ مثلا شاخص اقتصادی در بحران جوانی جمعیت استان مازندران به نسبت مسایل فرهنگی آن بسیار کم رنگ تر است.

وی تصمیم به اقدام سقط جنین در مازندران را رو به رشد دانست و گفت: به نظر می رسد قبح سقط جنین از بین رفته و در کشور رو به افزایش است، به همین دلیل موضوع اقناع سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در حفظ جمعیت در خانواده مهم تر از گذشته شده است.

اختری متوسط سن ازدواج و فرزندآوری اول در مازندران را زیاد دانست و اظهار داشت: اگرچه بسیاری از سقط جنین در شبکه بهداشت قابل رصد است، اما این موضوع در منزل صورت می گیرد، مهمتر این که ۹۳ درصد این تصمیم در فضای خانواده گرفته می شود.

وی خاطر نشان کرد: همه در تلاش هستیم که فرزندی متولد شود اما فرزندی که بوجود آمده در بین زوج های بیشتر استان های کشور سقط می شود.

وی گفت: این تصور غلط که در چهار ماه روح در بچه دمیده نشده است، نیاز به آگاهی بخشی فرهنگی، دینی و اجتماعی دارد، امروز علاوه بر افراد مذهبی و روحانیون، شبکه بهداشت هم باید ورود پیدا کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور از استان مازنران به عنوان استانی علوی تبار و تمدن ساز کشور نام برد و گفت:‌ طبق بررسی های صورت گرفته سن مادر در اولین فرزند آوری حدد ۲۹ سال که بسیار بالا است.

اختری با بیان این که طبق اعلام رسمی ثبت احوال میزان باروری کل در مازندران نیز ۱.۳ است که با متوسط ۲.۵ فاصله زیادی دارد، ادامه داد:‌ مازندران رتبه سوم در بحران جوانی جمعیت و رتبه دوم سالمندی کشور قرار دارد.

طبق آمار رسمی نرخ باروری و زاد و ولد کشورهای پیشرفته همانند استان مازندران از حدود یک دهه گذشته به ۱.۲ دهم درصد رسیده بود اما با اقدام عملی و حل مشکلات بین تحصیلات زنان و اشتغالشان و بین اشتغالشان و فرزند آوری آنان، نرخ باروری را به ۲.۱ افزایش دادند.

کارشناسان می گویند، نمی توانیم فرایند افزایش تمایل به تحصیلات زنان و نیاز به اشتغالشان را نادیده بگیریم، باید تلاش کنیم همه مشکلات بین اشتغال و تحصیل و فرزند آوری، نقش همسر و مادری آنان با برنامه ریزی حمایتی ویژه حل و فصل شود.

آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می دهد که کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن به نرخ رشد ۱.۲ درصد طی یک دوره هفت ساله در حالی است که میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران به نصف میانگین کشوری رسید.

بنابر این گزارش متوسط سن خانم‌ها و آقایان در مازندران در زمان ازدواج اکنون به ترتیب حدود ۲۹ و ۳۲ سال رسیده است، این آمار در استان به نسبت متوسط سن ازدواج کشور ۲ سال بالاتر است.

در این مراسم که با حضور استاندار مازندران برگزار شد فرشته پازوکی حکم سرپرستی امور بانوان و خانواده استانداری مازندران را از خانم اختری دریافت کرد.

آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت مازندران نشان می دهد که براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سه‌ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری دراستان زندگی می کنند.


منبع : ایرنا