۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۵

عوارض نخوردن سبزیجات به اندازه کافی

عوارض نخوردن سبزیجات به اندازه کافی

بدن برای عملکرد صحیح به ویتامین‌ها و املاح مختلفی نیاز دارد و سبزیجات به تامین این ریزمغذی‌ها کمک می‌کنند. گرچه بر مصرف سبزیجات به‌عنوان خوراکی‌های مفید در رژیم غذایی روزانه تاکید می‌شود اما بسیاری از افراد چندان تمایلی به سبزیجات ندارند یا اینکه فقط از چند نوع محدود مانند سیب‌زمینی و پیاز استفاده می‌کنند.

اما باید دانست که مصرف ناکافی سبزیجات تاثیرات نامطلوبی بر سلامت ما دارد و بر عملکردهای مختلف بدن تاثیر می‌گذارد که در ادامه این مطلب به مواردی اشاره کرده ایم.

بدن به چه مقدار سبزیجات نیاز دارد؟

با توجه به فواید متعددی که سبزیجات برای بدن دارند، تاثیر مصرف آنها بر سلامت جسمی و شادابی روانی اهمیت پیدا می‌کند. برای بهره‌مندی از این فواید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که بزرگسالان روزانه 3 سهم از سبزیجات مختلف استفاده کنند. هر سهم سبزیجات معادل یک لیوان سبزی خام برگ‌دار مانند کاهو، سبزی‌خوردن و...، نصف لیوان سبزیجات پخته یا خردشده مانند نخودفرنگی، لوبیاسبز و... یا یک عدد گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی یا پیاز متوسط است. مصرف سبزیجات تازه فایده بیشتری دارد زیرا سبزیجات منجمد یا کنسرو معمولا حاوی مقدار زیادی شکر یا نمک هستند. هر نوع از سبزیجات ارزش تغذیه ای متفاوتی دارند و از همین‌رو، تنوع در مصرف سبزیجات مهم خواهد بود.

تغذیه متنوع لازمه تامین همه ویتامین‌‌ها و املاح مورد نیاز است که به حفظ سلامت و قوای بدن کمک می‌کند. به‌علاوه، با گنجاندن سبزیجات در وعده‌های غذا و میان‌وعده‌ها مقدار مصرف چربی‌ها و منابع نشاسته نیز کمتر می‌شود و این راهکار در حفظ تناسب اندام موثر است.

کاهش دریافت ریزمغذی‌ها و افزایش احتمال بروز بیماری‌ها

زمانی که سبزیجات به مقدار کافی مصرف نشود، دریافت ویتامین‌ها و املاح ضروری نیز کاهش پیدا می کند. از طرفی، سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرها هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت نوع 2 و بعضی سرطان‌ها را کم می‌کنند. بدون دریافت کافی این ریزمغذی‌ها بدن قادر به مقابله با بیماری‌ها نیست و مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد بود.

عدم‌تعادل در سطح انرژی

ریزمغذی‌های فراوان سبزیجات موجب تامین انرژی پایدارتر نسبت به مصرف شیرینی‌جات و خوراکی‌های فرآوری‌شده می‌شود. مصرف ناکافی سبزیجات زمینه تمایل به تنقلات شیرین و خوراکی‌های آماده را افزایش می‌دهد که زمینه‌ساز احساس خستگی در طول روز است. تغذیه نامناسب و کمبود ریزمغذی‌ها موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

اختلال در عملکرد سیستم گوارش

سبزیجات سرشار از فیبرها هستند که برای عملکرد مطلوب سیستم گوارش مهم هستند و از بروز بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست پیشگیری می‌کنند. اگر رژیم غذایی حاوی سبزیجات کافی نباشد، دفع مواد زائد از بدن دچار مشکل می‌شود. البته افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی هستند، بهتر است از سبزیجات پخته استفاده کنند تا این مشکلات تشدید نشود.


 منبع: سلامت