۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۷

غیر بومی ها در صدر مصرف آب در مازندران

غیر بومی ها در صدر مصرف آب در مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از شناسایی ۲۵۰ هزار مشترک پرمصرف آب در استان خبرداد و گفت: این دسته مشترکان اغلب ساکنان غیر بومی و صاحبان ویلاهای استخردار هستند.

به گزارش کاسپین24 | فرسودگی شبکه های آبرسانی، افت آب سفره های زیر زمینی، مهارنشدن آب های سطحی در کنار مصرف بی رویه برخی از مشترکان و همچنین ورود سالانه میلیون ها مسافر به مازندران سبب شده که امروز این استان با بحران کم آبی و در نتیجه افت فشار و قطعی آب در مناطق روستایی و شهری مواجه شود.

از ابتدای تیرماه امسال تاکنون برابر گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شب اقامت مسافران در این استان ثبت شد در حالی که جمعیت ثابت استان برابر طرح ملی سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران افزود : این دسته از مشترکان اغلبشان خوش نشین و بناهای مسکونی آنان استخردار است و با توجه بحران کم آبی و افت فشار و قطعی آب در نقاطی از استان متاسفانه در هیچ شرایطی مراعات حال مردم بومی را نکرده و بیش از سرانه و الگوی مصرف آب مصرف می کنند.

بهزاد برارزاده اظهارکرد: اگرچه برای پیشگیری از این رویه اقداماتی مانند اخطاریه و جرایمی برای مشترکان پرمصرف صورت گرفت منتهی این کارها به نحو مطلوب اثر بخش نبوده و همین عامل اعتراض وزیر نیرو و نارضایتی او را هم به دنبال داشت و بیشتر تاکید شده که با نرخ شناخته شده با این مشترکان برخورد شود.

اعلام نرخ واقعی تولید آب اهرم بازدارندگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت : در برخورد با این دسته از مشترکان آنچه در قانون به صراحت آمده فقط در حد تعرفه بهای مصرف بوده و غیر از آن نمی توان با این دسته از مشترکان برخورد کرد و شاید هم اعمال جریمه هم به آن شکل برای این افراد خوش نشین اثر بخش باشد درحالی که خیلی از مشترکان در برخی از نقاط با کمبود و افت شدید آب مواجه هستند.

برارزاده با بیان این که، حدود ۲۵۰ هزار مشترک پرمصرف آب در استان شناسایی شده است، افزود: امروز پرداخت بهای آب مصرفی در کشور واقعی نیست برخوردها زمانی می تواند حکم بازدارندگی داشته باشد که این هزینه های نرخ تمام شده اعلام شود.

به گفته وی در زمان حاضر هزینه تمام شده هرلیتر آب در کشور براساس یارانه ای که دولت بابت آن پرداخت می کند تولید می شود و نباید اجازه داد عده ای از مشترکان متمول و مرفه در مصرف آب بدون مدارای حال بقیه مشترکان این گونه رفتار کنند.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری را ۲۰۰ لیتر و در مناطق روستایی را ۱۷۱ لیتر ذکر کرد و افزود: از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.


منبع : ایرنا