۱۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۱۰
در گفتگوی با کاسپین24 مطرح شد:

لابی گری در ساختمان سازی مازندران

لابی گری در ساختمان سازی مازندران

کاسپین24/آرمین حمزه نوا گفت:سیلابهای اخیری که در مازندران رخ داد در بسیاری از موارد به دلیل وجود ساخت و ساز های غیرمجاز و عدم نظارت بر آن بود.

آرمین حمزه نوا عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران در آمل و استاد دانشگاه در گفت و گو با کاسپین24، اظهار داشت: اکثر تخلفات در شهرداری ها و دهیاری ها مربوط به تخلف در پروانه ساختمانی عدم رعایت سطح اشتغال و یا تخلف در کاربری موجود است.

حمزه نوا تصریح کرد: عدم نظارت بر قوانین و مقررات موجب افزایش بیش از حد این نوع تخلفات شده که در طی این تخلفات شاهد افزایش رانت و لابی گری در ساختمان ساخت مسکن هستیم وپیامدهای ناشی از اجرای نا درست قانون و دستورالعمل ساخت رو به افزایش است که در آینده ما را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

وی تصریح افزود: با نگاهی ساده به روند توسعه کشورهای پیشرفته می‌توان به وضوح دریافت که شدت تاثیر پذیری آنها از بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه و سیل روند نزولی داشته و تخلفات و خسارات ناشی از آن ها به این کشورها به شدت کاهش یافته است.

عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران، یادآور شد: ساخت ساز غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها و عدم ساماندهی رودخانه‌ها و عدم رعایت حریم می‌تواند خسارات ناشی از سیل را افزایش دهد.

وی می افزاید: افزایش جمعیت شهری و همچنین کمبود مسکن موجب توسعه شهری شده و آمار نشان می‌دهد هنگام وقوع سیل در نقاطی که حریم رودخانه است و پهنای آن برای عبور آب، رعایت شده خسارت کمتری دیده است.

این کارشناس ارشد عمران،خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی در حریم رودخانه و تجاوز بستر طبیعی آن به دلیل مشخص نبودن حریم قانونی و عدم اجرای قانون در برخورد با متجاوزین باعث شده تا بیشتر خسارت وارده به ساختمان‌های مجاور رودخانه‌ها وارد شود.