۱۰:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱

لایروبی صحیح رودخانه ها علاج سیلاب های مازندران

لایروبی صحیح رودخانه ها علاج سیلاب های مازندران

سیلاب این مهمان تازه وارد به مازندران که به اعتقاد صاحبنظران در استان ماندنی خواهد بود و در ۴۰ روز گذشته با سه بارش بسیار شدید بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد تنها با لایروبی استاندارد و کارشناسی می توان برای مدیریت آن اقدام کرد.

به گزارش کاسپین24 | در حدود بیش از یک ماه گذشته سه سیلاب سنگین در مازندران به وقوع پیوست که اگر لایروبی رودخانه های مازندران به درستی انجام شده بود شاهد سیلاب بدون آسیب بودیم. این سیلاب ها که محدود به یک منطقه ی خاص نبوده و شرق، مرکز و غرب مازندران را درنوردید، آسیب های این بلیه همچنان دامن گیر کشاورزان و صیادان مازندرانی است.

شدت سیلاب ها در مازندران به حدی بود که پای وزیر کشور را در سیلاب غرب مازندران باز کرد و احمد وحیدی ۱۸ آبان از مناطق سیل زده غرب مازندران بازدید کرده بود.

به استناد آمارهای ثبت شده از بارندگی‌های روز ۱۳ آبان در نوشهر و چالوس، در برخی رودخانه ها شاهد وقوع دِبی با دوره بازگشت بیشتر از ۲۰۰ سال بودیم که منجر به وقوع سیل و خسارت به برخی زیرساخت‌های منطقه شد.

سوا از اینکه زمینه شکل گیری این سیلاب ها چه مواردی است این روزها کارشناسان بر این باور هستند باید به گونه ای برنامه ریزی شود که این سیلاب ها در مازندران ماندگار شدند کنترل شودند.

سیلاب هفتم آذر در بابلرود مازندران برای همه مشخص کرد که لایروبی رودخانه در کاهش آسیب ها چه نقش ممتازی دارد. در بخش هایی از این رودخانه که لایروبی فنی و درست انجام شده بود نه تنها هیچ آسیبی وارد نکرد بلکه این حجم زیاد دبی آب یک منظره ی زیبا برای شهروندان خلق کرده بود.

در محدوده پل تاریخی محمد حسن خان بابل که رودخانه بابلرود در چند سال گذشته لایروبی شده بود با توجه به دبی آب ۲۸۰ متر مکعبی این رودخانه در ثانیه به فرصت گردشگری برای شهروندان تبدیل شد و با دریافت عکس و فیلم از این پل تاریخی لحظه های بی نظیری را از رکوردشکنی دبی آب در نیم قرن اخیر از بابلرود را به ثبت رساندند.

بدون تردید بنا به نظر کارشناسان اگر این محدوده لایروبی نشده بود پل تاریخی به طور کامل زیر آب می رفت و احتمال هر گونه آسیب جبران ناپذیر به نماد تاریخی شهر بابل وجود داشت.

لایروبی بابلرود در محدوده شهر گردشگری بابلسر سبب شد سیلاب هفتم آذر این رودخانه که در شهر بابلسر و در آستانه ورودی به دریای خزر به افزایش حداکثری رسیده بود هیچ آسیب و آبگرفتگی در این شهر گردشگر پذیر صورت نگرفت.

صاحبنظران بر این باور هستند لایروبی مد نظر ما است که به غارت منابع ارزشمند این رودخانه انجام نشود. این کارشناسان بیان می کنند برخی ها به بهانه ی لایروبی بلایی بر سر رودخانه ها می آورند که آسیب های آنها به مراتب بیشتر از قبل لایروبی است.

آنها با ذکر یک نمونه ناقص از لایروبی رودخانه در بابل، رودخانه ی کلارود بندپی غرب بابل را مثال می زنند که این لایروبی به حدی شن و ماسه را به تاراج برد که دهها هکتار از اراضی شالیزاری از مدار کشت خارج شدند.

با توجه به اینکه بسیاری از زمین های شالیزاری از طریق این رودخانه ها آبیاری می شوند لایروبی باید به گونه ای باشد که به سر دهنه های اراضی شالیزاری آسیب وارد نکند و از طرف دیگر راه های ارتباطی چند ساله اهالی بومی را تخریب نکند.

لایروبی فنی یک ضرورت

کارشناس محیط زیست بیان داشت: سیلاب های اخیر مازندران ضرورت لایروبی فنی را برای همگان مشخص کرد. زمان طاهری با بیان این که، برای انجام لایروبی باید در انتخاب پیمانکار دقت شود، اظهار داشت: لایروبی فقط برداشت شن و ماسه از رودخانه ها نیست و تمام موارد فنی و مهندسی باید رعایت شود.

وی اظهار داشت: در برخی از لایروبی های ناقص در جنوب بابل شاهد خسارت به کشاورزان بودیم که باید از این تجربه های تلخ درس عبرت بگیریم.

طاهری با بیان اینکه در سه سیلاب ۴۰ روز گذشته مازندران، تمامی خسارت ها در بخش هایی اتفاق افتاد که لایروبی انجام نشده بود، گفت: تمامی آبگرفتگی خانه ها در سیلاب هفتم آذر بابلرود در بخش هایی اتفاق افتاد که سطح رودخانه و جاده ها یکسان شده بود و بشدت به لایروبی فنی نیاز داشتند.

این کارشناس اظهار داشت: در انجام لایروبی باید به شدت از آسیب وارد کردن به سر دهنه های اراضی کشاورزی و برداشت بی رویه ذخایر رودخانه پرهیز شود.

وی با بیان این که، لایروبی فنی در محدوده پل تاریخی محمد حسن خان سبب شد به این پل آسیب جدی وارد نشود، اضافه کرد: اگر لایروبی رودخانه ها در نقاط حادثه خیز در اولویت قرار نگیرد، شاهد خسارت های شدیدتر خواهیم بود.

بابلسر موفق در لایروبی

در این پیوند سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: بابلسر در لایروبی رودخانه بابلرود عملکرد درخشانی دارد و سیلاب هفتم آذر ماه جاری آن را نشان داده است.

احمد توکلی با بیان این که لایروبی مسیر رودخانه در شهر بابلسر جلوی خسارت های احتمالی سیلاب را گرفته است، بیان داشت: این لایروبی فنی و اصولی باید در دیگر رودخانه های مازندران هم اجرا شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: شهرداری های مازندران نسبت به لایروبی رودخانه در مسیر شهری همانند بابلسر باید برنامه ریزی داشته باشند تا خسارت های سیل را به پایین ترین حد ممکن برسانند.

هراز، تجن، شیررود، سردابرود، چشمه کیله، بابلرود و تلار از مهمترین رودخانه های استان مازندران هستند که آب دایمی در تمام طول فصول سال داشته و بویژه اینکه این رودخانه ها در یک مسیر نه چندان طولانی از کوه به جلگه سرازیر شده و با مناظر طبیعی بی نظیر خود جاذبه های بسیاری برای گردشگری ابی دارند.

رودخانه بابلرود یکی از رودخانه‌های پُر آب مازندران است که از قلب جنگل‌های هیرکانی در مناطق بالادست سوادکوه مازندران سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی مسافت ۷۸ کیلومتری و عبور از سه شهرستان‌ سوادکوه، بابل و بابلسر به دریای خزر می‌ریزد.

طغیان این رودخانه در هفت آذر به منازل مسکونی، اراضی باغی و کشاورزی به همراه رانش زمین خسارت زد.

این رودخانه بزرگ و زیبا که با عبور از جنگلهای سر به فلک کشیده و دشت های زیبا به دریای خزر می ریزد در طول مسیر از سرچشمه تا دریای خزر مورد بی مهری های فراوان قرار می گیرد.

مازندران دارای ۸۵۰ قطعه آببندان، ۲ سد بزرگ و ۹ سد کوچک و ۱۲۰ شاخه رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر است.


منبع : ایرنا