۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
گزارش کاسپین24 از شهریه های عجیب در مدارس؛

مازندران بهشت مدارس غیردولتی

مازندران بهشت مدارس غیردولتی

تاسیس مدارس غیردولتی از همان آغاز موافقان و مخالفان خود را داشت. مخالفان خصوصی سازی آموزش و پرورش معتقد بودند خصوصی سازی، به شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر دامن می زند و طبقاتی که از تمکن مالی بالاتری برخوردار هستند طبعا از آموزشی که با آن به مثابه کالا برخورد شده است بیشتر برخوردار می شوند و این در حالی است که این امر برای همه باید بصورت یکسان اجرا شود.

به گزارش کاسپین24| تاسیس مدارس غیردولتی از همان آغاز موافقان و مخالفان خود را داشت. مخالفان خصوصی سازی آموزش و پرورش معتقد بودند خصوصی سازی آموزش، به شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر دامن می زند و طبقاتی که از تمکن مالی بالاتری برخوردار هستند طبعا از آموزشی که با آن به مثابه کالا برخورد شده است بیشتر برخوردار می شوند و این در حالی است که این امر برای همه باید بصورت یکسان اجرا شود.

موافقان خصوصی سازی آموزش و پرورش هم با توجه به فشارهای مالی مختلف بر پیکره آموزش و پرورش، خصوصی سازی و گسیل داشتن جمعی از دانش آموزان به سوی مدارس غیردولتی را فرصتی برای دولت و استفاده بهتر از منابع مالی موجود در مدارس دولتی بیان می کنند.

بسیاری از مدارس غیردولتی در ساختمان هایی دایر شده اند که استانداردهای لازم برای فضای آموزشی را ندارند. ساختمان های مسکونی و اداری تغییر کاربری داده و با تبدیل اتاق های خواب به کلاس درس و با اخذ هزینه های کلان از والدین به امر آموزش فرزندان آنها می پردازند. معلمان بسیاری از این مدارس فارغ التحصیلان تازه کار و یا بیکار دانشگاه ها هستند که حتی تجربه لازم در امر آموزش را ندارند. در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش و پرورش هستند که حاضرند در ازای مبلغی ناچیز به تدریس در این مدارس بپردازند.

صاحبان مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه ها تلاش می کنند تا کادر آموزش خود را از بین این نیروها انتخاب کنند و کادر مذکور هم برای اینکه بتواند شغلی برای خود بیابد به ناچار تن به خواسته های مالکان این مدارس میدهند.

در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی نمره فروشی باب شده است و معلمین برای اینکه استاندارد پایین آموزش کلاس خود را پنهان کنند به ناچار نمراتی بالاتر از نمرات واقعی را در کارنامه دانش آموزان ثبت می کنند و هنگامی که دانش آموز در امتحانات نهایی که به صورت کشوری برگزار می شود شرکت می کند عمق فاجعه آنجا مشخص می شود.

براساس برخی شاخص ها که البته واقعی هم نیستند هزینه یک دانش آموز در مدارس غیردولتی 6 میلیون تومان تعیین شده است اما در برخی مدارس رقمی بالغ بر12 میلیون تومان از والدین دانش آموز اخذ می شود. صاحبان مدارس در خصوص مبالغ اخذ شده اضافه اظهار می­ دارند که خدمات ویژه مانند برگزاری کلاس زبان، برنامه استخر و ... به دانش‌آموزان داه می شود و تا به الان هم کسی برای ارزیابی نرفته است که در خصوص این مبالغ از آنها سوال کند.

هر نوع شهریه اضافه با توافق والدین

مهدی قربان زاده معاون مشارکت‌های آموزش و پرورش استان مازندران در گفت و گو با کاسپین24، اظهار می کند: شهریه مدارس غیردولتی از طریق سامانه مشارکت‌های مردمی ابلاغ می‌شود.برخی از هزینه‌هایی که دریافت می‌شود مربوط به فوق برنامه غیردرسی و خدمات ویژه است که مدارس با توافق خانواده‌ها این شهریه را دریافت کند که فرآیند اجرای برنامه به این شکل است که مدیر مدرسه باید این برنامه‌ها را ارائه دهد و انجمن اولیای مدرسه مصوب کنند و سپس به اداره شهرستان و منطقه ارائه شود و در نهایت در شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی آن شهرستان تصویب شود و سپس به آن مدرسه ابلاغ شده تا اجرا شود.

قربان زاده درباه این سوال که چرا شهریه ها در مدارس مازندران به این میزان زیاد است؟ می افزاید: هزینه های جاری چون همراه با شهریه عنوان می‌شود و با توجه به آنکه شهریه ثابت خرید خدمات آموزشی مصوب شورای عالی آموزش است باید دریافت شود اما به دلیل اینکه خود اولیای دانش آموز و مدرسه به توافق می رسند که برخی فعالیت‌های فوق برنامه برای تقویت استعداد دانش آموز ارائه شود شهریه با توجه به میزان ساعت برنامه های فوق برنامه دریافت می‌شود.

وی تصریح می کند: دریافت هزینه کلاس‌های فوق برنامه برای دانش آموزان با توجه به توافق میان والدین و دانش آموزان است و والدین می‌توانند دانش آموز خود را در آن ساعت‌های کلاس‌های فوق برنامه شرکت ندهند و هزینه اضافی پرداخت نکنند که این مورد کاملا اختیاری است.

معاون مشارکت‌های آموزش و پرورش استان مازندران، یادآور می شود: در زمینه دریافت هزینه‌های کلاس‌های فوق برنامه‌، والدین در میزان دریافتی می‌توانند دخالت کنند و نیز اعضای شورای نظارت شهرستان که رئیس اداره، معاون حقوقی و مشارکت‌ها و نماینده موسسان مدارس و نماینده اولیای دانش آموز و نیز حراست و بازرسی شهرستان تصمیم خواهند گرفت و شخص خاصی تصمیم گیری نمی‌کند که غیرعادلانه باشد و براساس آن توافق اعلام می‌شود گرچه در اجرای آن تخلفاتی رخ می‌دهد که این تخلفات قابل بررسی است.

این مسئول عنوان می کند: اگر مدرسه ای خارج از قانون در زمینه دریافت شهریه و ارائه خدمات و هزینه‌های فوق برنامه غیردرسی تخلفاتی را مرتکب شود از طریق آموزش و پرورش قابل پیگیری است.

جریمه 600 میلیون تومانی یک مدرسه در مازندران

وی تصریح می کند: در استان نظارت‌های استانی و در شهرستان نیز کارشناسان شهرستانی بر این مدارس نظارت دارند و اگر خانواده‌ای مدرسه در زمینه دریافت شهریه از قدرت جبر استفاده می‌کند می‌توانند به ادارات آموزش و پروش شهرستان که متولی آنان هستند به بخش کارشناسی غیر دولتی مراجعه کرده و مشکلات خود را رفع کنند. بسیاری از پرونده‌هایی که خانواده‌ها تخلفات را اعلام می‌کنند در شورای نظارت استان برای موسسان و مدیرانی از این دست رای صادر می‌شود و بر طبق ماده 35 قانون تاسیس مدارس در زمینه مدیران و موسسان در بالاترین مرجع شورای نظارت استان رای صادر کرده و برخورد جدی انجام می‌دهد. در زمینه تخلفات شهریه، مدرسه ای در ساری پس از دریافت مازاد شهریه، با توجه به اعتراضات خانواده‌ها و طی بررسی انجام شده، در سال گذشته رای صادر و مدرسه مورد نظر تعطیل شد و شهریه مازاد دانش آموزان که حدود 110 میلیون تومان بود به تمامی خانواده‌ها برگشت داده شد و حتی ۶۰0 میلیون جریمه هم شدند.

معاون مشارکت‌های آموزش و پرورش استان مازندران، یادآور می شود: به طور کلی در زمینه خدمات غیردرسی خانواده با مدرسه تفاهم می‌کند تا کلاس‌های مختلفی همچون ورزش، نقاشی و کامپیوتر که به مهارت دانش آموز کمک می‌کند ارائه می‌شود. در بسیاری از موارد از خانواده‌ها با اجبار هزینه‌های اضافه دریافت می‌شود در حالی که خدمات فوق برنامه‌های غیردرسی کاملا اختیاری است و خانواده می‌پذیرد به جز برنامه رسمی که وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کند یکسری برنامه‌هایی اجرا می‌شود که در مدارس عادی وجود ندارد.

وی یادآور می شود: در مدرسه دولتی فقط 25 ساعت برطبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش خدمات به دانش آموزان ارائه می‌شود اما در مدارس غیردولتی این بستر فراهم است که خانواده ها با ثبت نام دانش آموز خود در این مدارس از خدمات فوق برنامه‌های غیر درسی نیز بهره مند شود. خانواده‌ها در هنگام امضای قرارداد اجباری ندارند برای ارائه برنامه های غیردرسی و خود داوطلبانه این خدمات را می‌پذیرد و اگر خانواده‌ای موافق نیست می‌تواند اعلام کند که فرزندم فقط 25 ساعت رسمی در این مدرسه حضور خواهد یافت و از ساعت 12 و نیم به بعد در کلاس فوق برنامه غیردرسی شرکت نخواهد کرد و از پرداخت هزینه اضافی نیز خودداری خواهد کرد. تمامی خانواده‌ها به عنوان طرف دوم قرارداد با مدرسه، باید حتما در زمینه نوشته های قرارداد مطالعه کرده و قرارداد را سفید امضا نکنند و حتما سوال کنند که برای هر ساعتی چه مبلغی باید پرداخت شود. خانواده‌ها باید از مدیران موسسات دربازه میزان پرداخت سوال کنند زیرا حق طرف قرارداد است که خدماتی که مدرسه ارائه خواهد داد از نظر کمیت و کیفیت آیا مناسب برای دانش آموز است؟ هر قراردادی دو طرفه است و والدین باید به عنوان طرف دوم یک نسخه از قرارداد را با خود داشته باشند در حالی که خانواده‌ها بدون دریافت قرارداد به دنبال حقوق خود هستند.

این مسئول یادآور می شود: خانواده‌ها باید به حق خود آگاهی داشته باشند و قراردادی که با مدرسه منعقد می‌شود باید یک نسخه از آن را دریافت کنند بنابراین موسس و شهروندان باید به حقوق خود آگاهی داشته باشند تا افرادی که در این فرآیند سودجویی می‌کنند دستشان کوتاه شود.