۰۹:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۸
کاسپین24 بررسی می کند

متولیان بدون برنامه در حمل و نقل عمومی مازندران

متولیان بدون برنامه در حمل و نقل عمومی مازندران

کاسپین24| یکی از معضلات بزرگی که این روزها اهالی شهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند، ترافیک است. مشکل ترافیک و تردد خودروها به خودی خود می تواند مسبب مشکلات دیگری نیز شود که اگر به خوبی مدیریت نشوند، نظم و آرامش را از شهر و اهالی آن می گیرد.

به گزارش کاسپین24| یکی از معضلات بزرگی که این روزها اهالی شهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند، ترافیک است. مشکل ترافیک و تردد خودروها به خودی خود می تواند مسبب مشکلات دیگری نیز شود که اگر به خوبی مدیریت نشوند، نظم و آرامش را از شهر و اهالی آن می گیرد. عدم مدیریت حمل و نقل شهری می تواند سبب بی نظمی و اختلال در روند ترافیکی شهر شده و از سوی دیگر افزایش سوانح و تصادفات را به دنبال دارد. افزایش میزان سوخت، آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی نیز می تواند از دیگر موارد به وجود آمده بر اثر عدم مدیریت بر حمل و نقل شهری باشد. به همین دلیل در پی ایجاد امکاناتی جهت حمل و نقل عمومی برای تردد راحت تر در شهر و همچنین کاهش هزینه های مصرفی، سیستم شهر الکترونیک راه اندازی شد تا بتوان با قدرت بیشتری ترددها و ترافیک ها را تحت نظارت و مدیریت گرفت.

امروزه حمل‌ونقل و ترافیک و ارائه راهکارهایی جهت تقلیل یا مرتفع نمودن مشکلات و معضلات ناشی از آن به یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری تبدیل شده است. حضور بیش از 15 میلیون خودرو در  مازندران از طریق حضور گردشگران در استان و نیز خودروهای مازندرنی ها، از عوامل دیگر ترافیک است که در شرایط عادی نیز منجر به ایجاد تراکم و تاخیر گردیده و عملکرد کند و بحرانی شبکه معابر را در برخی ساعات روز در پی داشته است. 

وضعیت موجود در کنار شکل‌گیری الگوهای غلط سفرهای روزانه و تمرکز بیش از اندازه بر استفاده از خودروی شخصی در مازندران سبب شده است که در شرایط بارانی و برفی که توام با کاهش ظرفیت شبکه معابر می‌باشد اختلال در رفت و آمد و گره خوردن مسیرهای عبور و مرور، تردد شهروندان را با مشکلات بیشتری روبه رو کند.

 ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی

 عامر نیک‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت وگو با کاسپین24 با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شهری برپایه ترافیک طراحی می‌شود، می گوید: ناکارآمدی حمل و نقل عمومی یکی از دلایل شکل‌گیری ترافیک به شکل استفاده مردم به صورت تک سرنشین از خودرو است. با توجه به آنکه تسهیلات و امکانات شهری در نقاط مختلف پراکنده نیست یعنی فروشگاه‌ها، مراکز آموزشی و درمانی عمدتا در قسمت‌های خاصی از شهر تمرکز پیدا کرده است.

وی یادآور می شود: به طور مثال ۳۰ درصد سفرهای درون شهری مربوط به مدارس به ویژه مدارس غیرانتفاعی، آموزش زبان و کلاس‌های آموزشی دیگر بوده زیرا در نقاط خاص تمرکز پیدا کرده است. در شهرهای مازندران مسیر مناسبی برای اتوبوس و یا بی‌.آر.تی وجود ندارد به همین دلیل مردم تمایل چندانی به استفاده از وسایل عمومی ندارند.

وی درباره راهکار کاهش ترافیک، می گوید: مهم‌ترین راهکار بهبود حمل و نقل عمومی است یعنی زیرساخت را مدیریت شهری در شهرداری رونق ببخشد که در این راستا اتوبوس و بی.ار.تی باید سروسامان پیدا کند.

نیک‌پور با بیان اینکه در شهرهای شمالی همچون آمل مترو شاید چندان به دلایل توپوگرافی خاص این شهر موفق نباشد، می گوید: پشت گوش انداختن حمل و نقل شهری یک گناه نابخشودنی است؛ در طی ۲۰ الی ۳۰ سال اخیر که تعداد خودروها افزایش یافته، برای حمل و نقل عمومی فقط به چند اتوبوس بسنده شده و برخی تاکسی‌هایی که این وسایل حمل و نقل خود بیشتر عامل ترافیک هستند. باید شبکه حمل و نقل عمومی برای ارتباط میان شرق تا غرب مازندران شکل گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گروه برنامه‌ریزی شهری درباره مسیرهای مناسب برای پیاده روی و دوچرخه‌سواری، نیز اظهار می کند: باید مسیرهایی برای پیاده روی و دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شود پیاده روها از جمله راهکارهای افزایش کیفیت زندگی است زیرا در حال حاضر هیچ فردی جرأت ندارد برای انجام کارهای کوچک خود با دوچرخه وارد خیابان یا پیاده‌رو شود به طور کل چنین فرهنگی در کشورمان جای نیفتاده که افراد با دوچرخه به سرکار خود بروند. در زمینه استفاده از دوچرخه مدیریت شهری باید فرهنگسازی کند و روسای سازمان‌هایی که در راس مدیریت وجود دارند این فرهنگ را همگانی کنند تا خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده شود.

نیک‌پور تصریح می کند: معابر نیز به دلیل نامناسب بودن نمی‌توان در آن پیاده‌روی کرد در حالی که پیاده‌روها موجب گسترش تعاملات و فرهنگ اجتماعی شهر و سرزندگی فضای شهری می‌شود و به خرده فروشی و اقتصاد شهر رونق می‌بخشد.

 افزایش ون و تاکسی ها عامل ترافیک درون شهری

وی به عامل دیگر ایجاد ترافیک پرداخته و می گوید: مکان یابی مناسب برای پارکینگ خودروها وجود ندارد به ویژه در اماکن تجاری خیابان ها بسیار شلوغ است، از اولویت‌های شهرداری باید این باشد که پارکینگ‌های عمومی را مکان‌یابی و گسترش دهد تا مردم در هر مکانی خودروهای خود را پارک نکنند موجب اذهام و ترافیک می‌شود به طور مثال در برخی موارد در شهر آمل مسیری که با پیاده‌روی نیم ساعت زمان می برد، با خودرو نیز به دلیل ترافیک نیز همان زمان صرف می‌شود که این نشان می‌هد در زمینه مشکلات ترافیکی اقدامی انجام نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گروه برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه اتلاف وقت و زمان در ترافیک زندگی شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می گوید: گرچه اقداماتی در زمینه حل مشکلات ترافیک انجام شده اما همچنان این معضلات وجود دارد و در طی این سال‌ها شهرداری، راهنمایی رانندگی و فرمانداری اصلاح شبکه‌های معابر انجام دادند و مسیرهای جدید باز شده و آسفالت های جدید صورت گرفت و مدیریت هوشمند استفاده می‌شود اما امروز در شهرهایی همچون آمل ترافیک وجود دارد که مشخص است ضعف‌هایی وجود دارد و اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه نباید به فرهنگسازی به عنوان شعار نگاه کرد، یادآور می شود: همیشه فرهنگ عامل اصلی بسیاری از برنامه‌ها است اما به طور مثال برخی‌ها معتقدند که ارزان بودن بنزین عامل استفاده از خودروهای تک سرنشین است که این سوال مطرح می‌شود آیا شبکه حمل و نقل عمومی درست فعالیت می‌کند تا افراد به سراغ خودروهای شخصی نروند؟ هنگامی که شبکه حمل و نقل درست کار نکند افزایش قیمت بنزین مشکلی را حل نخواهد کرد و تنها فشار مضاعف بر مردم وارد می‌شود.

نیک‌پور ادامه می دهد: مسئله حمل و نقل عمومی به ویژه بی.آر.تی و ماشین‌های تندرو تا در ایستگاه‌ها و زمان‌های مشخص افراد را سوار و پیاده کنند امروز چاره ترافیک است؛ در نتیجه مردم به جای صرف زمان در ترافیک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد.

وی تصریح می کند: در زمینه حمل و نقل عمومی، باز کردن مسیر راه حل نیست و این مدیریت ناکارآمد نخواهد بود اما گسترش حمل و نقل عمومی اثرات اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی فراوانی دارد که این در شهرهای مازندران جز اولویت‌ها نیست و به طور جدی بر روی آن کار نشده و فقط تاکسی و ون به شهرها تزریق می‌شود که این خود عملا بیشتر عامل ترافیک است.