۱۱:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۶

موقع خرید دام برای قربانی به این نکات توجه کنید

موقع خرید دام برای قربانی به این نکات توجه کنید

مسئولان دامپزشکی مازندران می‌گویند ده‌ها نشانه ظاهری برای سلامت با بیمار بودن دام وجود دارد که باید هنگام خرید به آن توجه کرد.

به گزارش کاسپین24 | دکتر علی رضا آقاجانی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران با بیان اینکه کارشناسان دامپزشکی برای عید قربان علاوه بر ستاد در ۲۰ شهرستان مازندران مستقر هستند، گفت: ۵۱ گروه ثابت، ۵۰ گروه سیار، ۵۹ دامپزشک، ۷۶ بازرس و ۳۰ ناظر شرعی به مناسبت عید سعید قربان در میادین مجاز عرضه دام مستقر می‌شوند و با معاینه دام‌های نذری به شهروندان در خرید دام سالم خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

او افزود: مردم می‌توانند برای کسب اطلاعات در خصوص خرید و کشتار دام‌ها با سامانه ۱۵۱۲ یا با ادارات شهرستانی تماس بگیرند تا کارشناسان در صورت نیاز در محل حضور یابند.

دکتر علی رضا آقاجانی با بیان اینکه در هر شهرستان ۲ مرکز مجاز خرید دام جانمایی شده است، ادامه داد: همه کشتارگاه‌های صنعتی دام استان نیز در روز عید قربان برای ارائه خدمات به مردم فعال هستند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران به مردم توصیه کرد از خرید دام‌هایی با ترشحات چرکی، مشکلات گوارشی، دام‌های خواب آلوده، دارای لاغری مفرط و ترشحات غیر طبیعی از دهان، دارای ورم مفاصل و بی اشتهایی خودداری کنند.

او گفت: دام‌هایی که روی پوست و اندام‌های خارجی در ناحیه شکمی، دست و ران تاول دارند مشکوک به بیماری آبله هستند و به هیچ وجه قابل مصرف نیستند.

دکتر علی رضا آقاجانی با بیان اینکه لنگش در دام احتمالا نشانه بیماری تب برفکی است و گوشت این دام قابل مصرف نیست، گفت: پشم‌های بلند و ژولیده که به راحتی کنده می‌شوند نیز احتمالا دلیلی بر بروز بیماری‌های انگلی است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران گفت: اشتهای خوب و پرتحرکی، داشتن جثه قوی، چشم‌ها براق، داشتن پشم صاف و نرم پوزه مرطوب و خنک از نشانه‌های سلامتی دام است.

او در خصوص خرید گوشت و لاشه دام نیز گفت: اگر بر روی لاشه آثار ضرب دیدگی، زردی و خون مردگی دیده شد بهتر است با کارشناسان دامپزشکی مشورت با به صورت موضعی آن را حذف کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران افزود: وجود دانه‌های سفید رنگ شبیه برنج روی زبان و مری دام اگر زیاد باشد حتی می‌تواند در خانم‌های باردار سبب سقط جنین شود.

دکتر آقاجانی ادامه داد: مردم از مصرف گوشت‌هایی که بیش از حد قرمز و پرخون هستند نیز خودداری کنند، چون احتمالا دام در زمان حیات تبدار بوده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی مازندران گفت: چنانچه در کبد و جگر نیز کیست آبکی مشاهده شده یا حذف کامل یا حذف موضعی انجام شود.

او با بیان اینکه همه ادارات دامپزشکی استان در روز تعطیل عید قربان از ساعت ۶ تا ۱۴ آماده ارائه خدمات رایگان دامپزشکی و پاسخگویی به مراجعه کنندگان و تماس‌های تلفنی هستند.


منبع: باشگاه خبرنگاران