۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵

نفس های تازه اما با احتیاط!

نفس های تازه اما با احتیاط!

حمید هاشمی تازه نفس در شهر آمل، اگرچه در مدار احتیاط گام بر می دارد اما به خوبی می داند که آمل آن هم در جایگاه شهرداری، جایی است که به خوبی دیده می شود و انتظارات از این حوزه نیز بسیار زیاد است از این رو اگر هاشمی جوان نتواند انتظارات آملی ها را برآورده سازد نمی تواند با خاطره ای خوش این شهر را ترک کن.

به گزارش خبرنگار کاسپین24 از آمل| پس از کش و قوس های دو ماهه بالاخره سید حمید هاشمی، نخستین شهردار ساروی،آمل در هفتم آذرماه معارفه شد. در مراسمی که مدیران دو شهر کهن و پرسابقه ساری و آمل در کنار یکدیگر نشسته بودند، جریان های شهری و منطقه ای تحت الشعاع قرار داشت. مازندرانی ها که به منطقه گرایی و شهر گرایی شهره هستند نخستین تجربه را در یکی از شهرهای بزرگ امتحان کردند، هرچند شهردار ساروی در قائم شهر و شهرداران دیگر در شهرها نیز به نسبت توانایی برگزیده می شوند اما انتخاب حمید هاشمی به عنوان شهردار آمل جبهه جدیدی در این حوزه باز کرد.

نیروی جوانی و از بدنه شهرداری بودن هاشمی یکی از امتیازاتی بود که توانست آرای اعضای شورای شهر را در تبدیل وی به عنوان گزینه نهایی شهرداری آمل تضمین کند هرچند حواشی اعضای شورای شهر و عدم رسیدن به اجماع بر سر گزینه توانمند آملی نیز در این میان نقش مهمی داشت.

آمل در سال های اخیر، صحنه زد و خوردهای سیاسی و اجتماعی بسیاری بوده است؛ بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و نیز عمرانی به ویژه در حوزه ترافیک، آسفالت، زیباسازی، زباله و مسائلی دیگر دست نخورده باقی مانده و یا دچار تحولی چندان نشده است.

در سال های اخیر، وسعت شهر آمل به دلیل بی توجهی های حوزه های مختلف کاسته شده و درآمدهای پایدار شهری نیز در این میان ایجاد نشده است. از این رو با توجه به اوضاع نامساعد دولت در یاری رساندن به شهرداری ها، به نظر می رسد هاشمی راهی نه چندان آسان در آمل داشته باشد.

هرچند که غیربومی بودن هاشمی در این میان موجب می شود که عملکرد وی زیر ذره بین برود، اما به نظر کار انجام نشده در آمل برای هاشمی کم نباشد.

هاشمی از بدنه شهرداری است و به نظر به قوانین و جزییات کار شهرداری ها آگاه است اما آمل همچنان درگیر مسائل قومی و درون جناحی است و نزدیک بودن به زمان انتخابات نیز فرصت را از جریان تازه مدیریت شهر آمل خواهد گرفت.

قدم های آهسته هاشمی برای تغییر مدیران و اجرای پروژه ها با روندی نه چندان شتاب انگیز، نشان می دهد وی نیز این حساسیت ها را می داند و در این جریان، اما اینکه بتواند به اهداف اش دست یابد نیز حائز اهمیت است.

اگرچه هنوز برنامه ها و اهداف حمید هاشمی برای شهرداری آمل چندان در اختیار افکارعمومی قرار نگرفته است و وی در مراسم معارفه اش نیز فرصت سخن گفتن پیدا نکرد اما به نظر وی باید بیشتر در معرض دید و اغنای افکارعمومی در آمل بر بیاید. جریان زنده و پویای مطالبه گری و پرسش چه از راه صحیح و حرفه ای و چه نقدهای سطحی و غیرحرفه ای جریان پرسش مداری را در آمل قوت بخشیده است و این امر موجب می شود کوچکترین تحرکات شهردار جدید به بوته نقد و ارزیابی گذاشته شود و به دلیل برخی جبهه گیری ها در انتصاب وی، مطالبات عقب افتاده شهر آمل به سرعت از شهردار جدید پیگیری شود.

هاشمی تازه نفس در شهر آمل، اگرچه در مدار احتیاط گام بر می دارد اما به خوبی می داند که آمل آن هم جایگاه شهرداری، جایی است که به خوبی دیده می شود و انتظارات از این حوزه نیز بسیار زیاد است از این رو اگر هاشمی جوان نتواند انتظارات آملی ها را برآورده سازد نمی تواند با خاطره ای خوش این شهر را ترک کند. هرچند آمل می تواند سکوی پرتاب شهردار جدید قرار گیرد اما فرصت دو ساله با اعضای فعلی شورای شهر که می کوشند آرای دور بعد انتخابات شورای شهر خود را حفظ کرده و دوباره بر این مسند نیز تکیه بزنند، نیز چندان روزهای آرامبخشی را در انتظار شهرداری آمل قرار نمی دهد. تغییر ریاست شورای شهر هر ساله آمل، آبستن حوادثی است که چندان به مذاق توسعه شهر آمل نیست و این امر مدیریت در این حوزه را دچار چالش می کند هرچند ظرفیت ها و پتانسیل های اجتماعی و فرهنگی آمل و ظرفیت عظیم مشارکت مردمی می تواند در موفق بودن مدیران کارآمد موثر باشد.