۲۰:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۰

نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰»؛ سرپوش امارات بر جنایات خود در یمن

نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰»؛ سرپوش امارات بر جنایات خود در یمن

با دیدن ولخرجی اکسپو ۲۰۲۰ در دبی، باید فوراً به یمن فکر کرد، فقیرترین کشور عربی که در ۱۰۰۰ کیلومتری آن قرار دارد، و رنج وصف ناپذیری که امارات در ایجاد آن سهیم است.

به گزارش کاسپین24 | «میدل ایست آی» انگلیس با انتشار مطلبی نوشت: می‌توان این سوال را مطرح کرد که اگر غرفه یمن اکسپو دبی توسط غیر نظامیان رنج دیده این کشور طراحی شود چگونه خواهد بود؟ با دیدن ولخرجی اکسپو ۲۰۲۰ در دبی، باید فوراً به یمن فکر کرد، فقیرترین کشور عربی که در ۱۰۰۰ کیلومتری آن قرار دارد، و رنج وصف ناپذیری که امارات در ایجاد آن سهیم است.

در ادامه این گزارش آمده است: نقش امارات متحده عربی در یمن ممکن است برای برخی مبهم باشد اما گروه‌های حقوق بشر و ناظران بین المللی بسیاری از تخلفاتی را که امارات در طول جنگ یمن مرتکب شده است، ملاحظه کردند. با وجود تمام تخلفات داخلی و خارجی، امارات خود برای یک دوره سه ساله به عضویت شورای حقوق بشر انتخاب شد.

کارشناسان و ناظران بین المللی بسیاری از جنایات امارات در جنگ یمن را ملاحظه کردند

میدل ایست آی افزود: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰، مانند سایر رویدادهای گران قیمت، سرگرمی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی که توسط امارات متحده عربی میزبانی می‌شود، برای ارتقای وجهه روابط عمومی این کشور به عنوان کشوری باز، مترقی و بردبار طراحی شده است، در حالی که مقامات تهاجمی آن از انتقاد و مخالفت‌های مسالمت‌آمیز جلوگیری می‌کنند. رویداد اکسپو دبی بخشی از استراتژی «قدرت نرم» امارات است که هدف آن سفید کردن تخلفات این کشور از جمله مواردی است که در یمن انجام شده است.

این رسانه انگلیسی نوشت: اخیراً، امارات متحده عربی به عنوان بخشی از استراتژی سفیدپوش کردن خود در مورد جنگ یمن، به دنبال ایجاد این روایت است که در سال ۲۰۱۹، زمانی که نیروهای خود را از شهر جنوبی عدن خارج کرد، به دخالت خود در یمن پایان داد اما در واقعیت، امارات همچنان یکی از اعضای برجسته ائتلاف کشورهای درگیر در عملیات نظامی است که بسیاری از آنها صدمات زیادی به غیر نظامیان وارد کرده‌اند. با این کار، ابوظبی به عملیات هوایی خود ادامه داد و از نیروهای زمینی محلی یمن حمایت کرد.

میدل ایست آی افزود: در واقع، فعالیت‌های نظامی امارات در داخل یمن واقعاً متوقف نشده است. تنها چند هفته پس از اینکه امارات اعلام کرد نیروهای خود را در سال ۲۰۱۹ خارج می‌کند، عبدالله الساعدی، نماینده دائم یمن در سازمان ملل، علناً از دخالت این کشور در درگیری‌ها انتقاد کرد. در همان ماه، مقامات یمنی امارات را مسئول حملات هوایی دانستند که در آن دست کم ۳۰ سرباز یمنی در نزدیکی عدن کشته شدند.

در ادامه مطلب مذکور آمده است: با ادامه درگیری‌ها، امارات متحده عربی به حمایت از تعداد روزافزون گروه‌های مسلحی درآمد که خارج از کنترل دولت یمن فعالیت می‌کنند، از جمله شورای انتقالی جنوب، یک گروه سیاسی که در سال ۲۰۱۷ گرد هم آمد تا خواستار ایجاد یک حاکمیتی مستقل و مقتدر در یک ایالت فدرال در جنوب یمن، شود. کارشناسان سازمان ملل همچنین حمایت امارات متحده عربی را از فهرستی از گروه‌های مسلح محلی که مرتکب تخلف شدند، از جمله واحد نظامی شورای انتقالی جنوب، نیروهای کمربند امنیتی یا همان نیروهای نخبه شبوانی تأیید کردند.

امارات تلاش می‌کند تا از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ به عنوان سرپوشی برای جنایات خود در یمن استفاده کند

میدل ایست آی ادامه داد: گروه‌های مسلح محلی تحت حمایت امارات در یمن مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند. دیده بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های حقوق بشر دستگیری‌های خودسرانه و ناپدید شدن اجباری را در زندان‌های مخفی تحت کنترل نیروهای یمنی تحت حمایت امارات متحده عربی در جنوب یمن ثبت کرده‌اند.

در ادامه گزارش مذکور تأکید شده است: در برخی موارد که نیروهای مسلح یمن مورد حمایت امارات متحده عربی درگیر بودند، بازداشت شدگان تا حد مرگ تحت شکنجه قرار گرفتند. سال گذشته دیده بان حقوق بشر از بازداشت دردناک یک روزنامه نگار یمنی خبر داد که ابتدا توسط یکی از مقامات امارات متحده عربی تهدید شد و سپس توسط نیروهای تحت حمایت امارات بازداشت و مورد بدرفتاری قرار گرفت.

این رسانه انگلیسی افزود: مسئولیت امارات در قبال تخلفات در یمن تا حد زیادی توسط گروه کارشناسان برجسته سازمان ملل متحد در مورد یمن، یک نهاد مستقل تحقیقی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، مستند و برجسته شده است. بنا به گزارش‌ها، در نتیجه اسناد دقیق و درخواست عدالت آنها، امارات متحده عربی و شرکای ائتلاف آن اعضای شورای حقوق بشر را تحت فشار قرار دادند که در نهایت این تحقیقات در ماه جاری بسته شد. با وجود تمام تخلفات داخلی و خارجی، خود امارات چند روز پس از کشته شدن کارشناس، برای یک دوره سه ساله به عضویت شورای حقوق بشر انتخاب شد.

میدل ایست آی یادآور شد: اگر قربانیان یمنی همه این تجاوزات فرصت داشتند تا غرفه خود را در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی برپا کنند، مطمئناً برای تخلفات گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات در یمن فریاد عدالت سر می‌دادند و در مورد تخلفات توضیحاتی ارائه می‌کردند اما تا زمانی که امارات متحده عربی بتواند تخلفات خود را از طریق رویدادهایی مانند اکسپو ۲۰۲۰ سرپوش بگذارد و انتقادات را در مجامع بین المللی ساکت کند و عدالت را از دسترس قربانیان خود خارج کند، هرگز رخ نخواهد داد.


منبع : مهر