۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
استاندار مازندران:

هزینه‌های بی‌ضابطه تبلیغات برخی داوطلبان از آسیب‌های انتخابات است

هزینه‌های بی‌ضابطه تبلیغات برخی داوطلبان از آسیب‌های انتخابات است

استاندار مازندران گفت: هزینه‌های بی‌ضابطه برخی داوطلبان که متاسفانه طی سال‌های اخیر رواج یافته یکی از آسیب‌های پیش روی انتخابات محسوب می‌شود که انتظار داریم نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش کاسپین24 | سید محمود حسینی‌پور با بیان این‌که همه نامزدهای انتخابات باید برنامه‌های تبلیغاتی خود را در چارچوب ضوابط و مقررات تدوین کنند و از صرف هزینه‌های هنگفت و بی‌حساب و کتاب نیز بپرهیزند، اظهار کرد: قانون همه زوایا را برای انجام تبلیغات انتخاباتی روشن کرده و انتظار داریم که با توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی نامزدها به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: نامزدهای محترم به این امر توجه کنند که باید در مقابل قانون و مردم پاسخگو باشند و از ظرفیت‌های قانونی تبلیغات بهره بگیرند. خوشبختانه رسانه ها نیز فرصت مناسبی در اختیار نامزدها گذاشتند و فرصت برابر در نظر گرفته است.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: جلسه مهمی با حضور رئیس‌جمهور و استانداران درباره انتخابات پیش رو برگزار شد و استانداران کلیات وضعیت انتخابات در استان‌ها را تشریح کردند. رئیس‌جمهور نیز رهنمودهای مهمی را برای برگزاری انتخابات بر اساس سیاست‌های کلانی که رهبر معظم انقلاب بر مبنای امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت تعیین فرمودند تاکید کردند.

حسینی‌پور درباره آخرین وضعیت انجام مقدمات انتخابات در مازندران اظهار کرد: در مازندران خوشبختانه از مدت‌ها پیش بر اساس زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور و روزشماری که تعیین شد همه برنامه‌های پیش روی انتخابات را به بهترین شکل انجام دادیم.

وی افزود: در مازندران طی ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌های کلان رئیس‌جمهور اقدامات متحولانه‌ای در حوزه معیشت مردم و سازندگی استان آغاز شد. امروز دشمنان ما بیشترین تهاجم شناختی را علیه ملت ایران آغاز کردند. یکی از دلایل این تهاجم نیز اقدامات مؤثری است که در دولت سیزدهم انجام شد.

استاندار مازندران گفت: مردم ما با توجه به شرایطی که در کشور و منطقه می‌بینند به سرعت خودشان را برای انتخابات آماده می‌کنند. مردم مازندران نیز همیشه در انتخابات زبانزد بودند و جزو اولویت‌های انتخاباتی کشور از منظر مشارکت انتخاباتی هستند.

حسینی‌پور اظهار کرد: مردم شهیدپرور دیار علویان خودشان را با ارزش‌های انقلاب عجین کردند و بر خودشان تکلیف شرعی می‌دانند که بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در انتخابات حضوری پرشور داشته باشند. ما هم با رعایت اصل بی‌طرفی که رئیس‌جمهور بر آن تاکید کردند از حضور همه احزاب و گروه‌های رسمی و پایبند به قوانین کشور در انتخابات حمایت می‌کنیم. در همین راستا نیز طی هفته‌های اخیر نشست‌های خوبی در استان برگزار شد.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اهمیت امنیت و سلامت در انتخابات به عنوان ۲ مؤلفه مهم در این رویداد مهم اجتماعی گفت: امنیت و سلامت انتخابات سرآمد همه مؤلفه‌هاست. خوشبختانه در مازندران به واسطه مردمی کردن مؤلفه‌های امنیت از امنیت بالایی برخورداریم. در سایه همین امنیت اجتماعی سالانه میلیون‌ها نفر از داخل کشور و هزاران نفر از کشورهای دیگر وارد مازندران می‌شوند و گردشگری در استان برقرار است، رشد اقتصادی استان پس از چند سال منفی بودن در پایان سال گذشته به مثبت چهار درصد رسید و برای امسال رشد هشت درصدی هدفگذاری شد، ۲۲۱ واحد راکد تولیدی را طی ۲ سال احیا کردیم و نرخ بیکاری استان که همیشه بیشتر از میانگین کشوری بود به کمتر از میانگین کشوری رسید.

حسینی‌پور اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت در انتخابات بی‌طرفی دستگاه‌های اجرایی است. با توجه به تغییراتی که در قوانین انتخابات صورت گرفت اجرای دوره‌های آموزشی قانون جدید انتخابات به همه دست‌اندرکاران انتخابات در دستور کار قرار گرفت. همه دست‌اندرکاران انتخابات در استان از سوی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور مورد آموزش قرار گرفتند و اردوهای آموزشی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مؤلفه امنیت این است که مردم از حوزه‌های اجرایی احساس بی‌طرفی کنند. رئیس‌جمهور قاطعانه اعلام کرد دولت کاملا بی‌طرف است و به هیچ فرد یا گروهی طرفیت نداریم. این مهم‌ترین دستوری بود که رئیس‌جمهور دادند.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: دشمن از حدود سه ماه پیش بزرگترین جنگ شناختی را آغاز کرد که هدفش حوزه انتخابات است. دشمن می‌داند که انتخابات مظهر و تبلور اقتدار ملی کشور است. یکی از افتخارات ما این است که از اول انقلاب تا الان به طور میانگین سالانه یک انتخابات برگزار کردیم و دشمن می‌خواهد این روند را تخریب کند. اما این انتخابات هم با بصیرت مردم به بهترین شکل برگزار می‌شود.

از ستاد انتخابات مازندران، ‌۷۴۸ نفر در مازندران برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام نهایی انجام دادند که در مقایسه با آمار ثبت‌نام مجلس یازدهم افزایش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۷۶ درصد از ۷۴۸ متقاضی حضور در رقابت برای نمایندگی مردم مازندران در مجلس دوازدهم، دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و نام‌نویسی بانوان مازندرانی برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۳۲ درصدی نسبت به دوره گذشته ۵۸ نفر بود.

حوزه انتخابیه قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ از نظر تعداد افراد ثبت‌نام شده برای حضور در انتخابات پیشتاز بود. به گونه‌ای که ۱۴۲ نفر در این حوزه انتخابیه ثبت‌نام کردند که بیشترین تعداد متقاضی در بین حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران است. کمترین تعداد نیز با ۵۳ نفر در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت ثبت شد.

مازندران ۹ حوزه انتخابیه شامل "ساری و میاندورود"، "قائمشهر، ‌سوادکوه، سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار"، "نکا، گلوگاه و بهشهر"، "تنکابن، ‌رامسر و عباس‌آباد"، "نور و محمودآباد"، "نوشهر، چالوس و کلاردشت"، "بابل"، "آمل" و "بابلسر و فریدونکنار" دارد که از این ۹ حوزه در مجموع ۱۲ نماینده راهی بهارستان می‌شوند.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. استان مازندران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد.


منبع : ایرنا