۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

هوای مطبوع اما بد برای مازندران

هوای مطبوع اما بد برای مازندران

آفتاب زمستان؛ چند سپیده دم متوالی است که پرتوهای کم فروغش را به آرامی از فراز کرانه های شرقی بر پهنه جلگه می پراکند تا مانند همیشه روشنایی بیافریند ولی تکرار این روند، دل های نگران ساکنان استان مازندران را از بروز خشکسالی آزرده می کند.

به گزارش کاسپین24 | جریان هوای کم فشار عرض های جنوبی از مدتی قبل انرژی دوچندان یافته و هوای پرفشار سرد عرض های شمالی را تا نزدیکی های مازندران عقب رانده است و بادهای خشک ناشی از آن بر پیکر زمین های منطقه فرود می آید؛ زمین هایی که به خاطر کم آبی، رفته رفته چین و شکن هایش بیشتر پدیدار می شود.

به خاطر ملایمت دما و آسمان صاف که گاهی لکه هایی از ابرهای پوششی در کرانه های دوردست آن نمایان می شود می توان گفت که در میانه زمستان امسال؛ حال و هوای مازندران بی شباهت به فصل بهار نیست. در این میان فقط درختان برهنه و کوتاهی طول روزهاست که به بیننده یادآوری می کند فصل زمستان است.

در این پیوند هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که آسمان این استان از امروز تا روز پنجشنبه صاف و آفتابی و با افزایش دما همراه باشد.

طبق پیش‌بینی هواشناسی، شرایط جوی مازندران از امروز تا روز پنجشنبه پایدار و آسمان استان صاف و با افزایش دما همراه خواهد بود و این افزایش دما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه محسوس تر خواهد بود.

هواشناسی پیش‌بینی کرد که از شامگاه پنجشنبه با ورود سامانه جدید در ارتفاعات مناطق غربی مازندران شاهد بارش باران و برف خواهیم بود و روزهای جمعه و شنبه نیز علاوه بر بارندگی و وزش باد شدید، دمای هوا نیز روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت ضمن اینکه شرایط جوی در ارتفاعات استان نیز مه آلود با بارش برف پیش‌بینی شده است.

با استقرار سامانه پایدار جوی و گرم‌تر شدن هوا تا پایان هفته، میانگین دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی از ۲۲ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در طی امروز، با چند درجه افزایش در روز پنجشنبه هفته جاری به ۲۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر افزایش خواهد یافت.

میانگین دمای هوا در مناطق غرب مازندران نیز از ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری با چند درجه افزایش در روز چهارشنبه بین ۲۲ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان خواهد بود که با ورود سامانه جدید میانگین دمای هوای این مناطق در روز پنجشنبه با ۲ تا سه درجه کاهش به ۱۹ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می رسد.

در ارتفاعات و مناطق کوهستانی مازندران میانگین دمای هوا از ۱۲ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در طی امروز، با اندکی نوسان در روز پنجشنبه هفته جاری بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، وضعیت جوی امروز مازندران صاف تا قسمتی ابری با تداوم هوای گرم و در برخی ساعات با افزایش ابر و در ارتفاعات گاهی با وزش باد و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی دما و در ارتفاعات گاهی با وزش باد پیش‌بینی شده است.

وضعیت آب و هوای مازندران در روز پنجشنبه صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما، از بعدازظهر با افزایش ابر و از اواخر شب در مناطق کوهستانی نیمه غربی استان با بارش باران و برف و وزش باد و در روز جمعه نیز در مناطق غربی استان ابری با کاهش دما، بارندگی، در ارتفاعات مه آلود با بارش برف و وزش باد به نسبت شدید و در نیمه شرقی نیز نیمه ابری تا ابری همراه با کاهش دما با بارش پراکنده باران، در ارتفاعات مه آلود و با بارش باران و برف و وزش باد همراه خواهد بود.

داده های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی مازندران نشان می دهد که ساری با ثبت دمای ۲۴.۸ درجه سانتی‌گراد و رینه لاریجان ۱۰.۶ درجع سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و سردترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۲۳ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته بیش از یک درجه کاهش خواهد یافت.

وضعیت امروز دریای خزر نیز با موج کوتاه و باد ضعیف پیش‌بینی شده است و برای فعالیت های دریایی مناسب خواهد بود.


منبع : ایرنا