۲۰:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵

ویلاسازی های غیر مجاز داد مردم غرب مازندران را درآورد

ویلاسازی های غیر مجاز داد مردم غرب مازندران را درآورد

شماری از متقاضیان دیدار مردمی مدیران کل نهادهای اجرایی دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر با اشاره به استمرار بی حساب و کتاب ویلاسازی در روستاها و عرصه های طبیعی و جلگه ای غرب مازندران از مسوولان امر حل ریشه ای این مشکلات فراگیر را خواستار شدند.

به گزارش کاسپین24 | تسهیلات بانکی و اشتغال و انشعابات چهارگانه بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی امروز با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد که شماری از آنان در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند که مسوولان کشوری و استانی جلوی معضل فراگیر ویلاسازی های بی حساب و کتاب را در غرب مازندران بگیرند چرا که این منطقه به ویژه روستاهای آن از هم اکنون به خاطر افزایش ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز سکته زده است.

این شهروندان می گویند چرا در شهرستان های غرب مازندران در مقایسه با دیگر مناطق کشور بیشترین بنگاه های املاک معاملاتی مسکن فعالیت دارد؟ این مغازه های پر نقش و نگار مستقر در کنار هم آیا برای رونق کسب و کار و توسعه منطقه فعالیت دارند یا نه پناهگاه تهدید در استان به شمار می آیند، نکته قابل توجه این که طبق بررسی های میدانی نگارنده در بیشتر روستاهای حاشیه جنگلی مازندران تعداد بنگاه های معاملاتی مسکن بسیار پرشمارند و تعجب برانگیز.

حاج اسدالله رضایی یکی از متقاضیان رامسری امروز دیدار مردمی دفتر غرب استانداری مازندران(نوشهر) اظهارداشت: در شهرستان رامسر و حتی غرب مازندران نمایشگاهی از املاک معاملاتی مسکن را مشاهده می کنیم که مثل مارهای چند سر، سر در آوردند.

این شهروند رامسری خاطرنشان کرد : خریداران و فروشندگان سهم افزایش بهای زمین را چند برابر می کنند و در رقابت نرخ گذاری مرزی و حدی و انصافی را نمی بینند و بر پلکان قیمت ها افزوده می شود.

وی تصریح کرد : اکنون در روستاهای غرب مازندران روستایی که از ساکنان بومی روستا باشد وجود ندارد و بافت روستا دیگر به تاریخ پیوسته است در مغازه و نانوایی های روستاها مسافر غیر بومی و ساکنان تهرانی و اقوام مهاجر بیشتر از روستاییان حضور دارند.

رضایی یادآور شد: با وجود این که مسوولان می گویند نظارت دارند اما روند ویلاسازی های مجاز و غیرمجاز در روستاهای رامسر و غرب مازندران همچنان ادامه دارد که با ادامه این روند باید فاتحه این مناطق را در آینده نزدیک خواند.

وی ادامه داد : رشد بی رویه قیمت های زمین های کشاورزی و باغ ها و عدم حمایت مسوولان در کاهش هزینه های فرآیند تولید محصولات کشاورزی به اضافه روستاییان این منطقه را به سمت فروش و تبدیل زمین هایشان به ویلاسازی سوق داده است.

نکته مهم این که کافی است در محورهای ارتباطی شهرستان های غرب مازندران رانندگی کنید و هجمه های شهرک سازی و ویلاسازی و هجوم غیر بومیان با خبر می شوید، این گسترش بادکنکی در این زمینه فقط و فقط با حمایت های برخی ها، باندهای مافیایی و دزدان و سارقان اموال ملی امکان پذیر است و در این دامنه کار از رانت و سود جویان قداربند هم کم نیستند که گاهی تهدید و گاها با تشویق باغ ها و مزارع را تغییرکاربری داده و با نفوذ در ادارات خدمات رسان بر اسب مرادشان سواری می خورند و تازیانه هایش افراد بومی و زخم هایش را مازندران متحمل می گردد.

مهرداد ساداتی مقدم دیگر متقاضی امروز دیدار مردمی غرب استانداری مازندران افزود : امروز درخواست شخصی ام حل شد که باید از بانی راه اندازی این دفتر قدردانی کرد، اما مسوولان کشوری و استانی به داد غرب مازندران برسند که بر اثر ویلاسازی های مستمر از هم اکنون سکته زده که نیازمند درمان فوری دارد.

به گفته این شهروند نوری، غرب مازندران از نظر زیستی در جایگاه امنی قرار ندارد و سبک و سیاق مازندرانی ها در هجوم بی وقفه غیر بومیان می سوزد و کسی به دنبال درمانش نیست.

وی خاطرنشان کرد : شرایط آب و هوایی و زیست بوم و گردشگری بودن غرب مازندران عاملی شد که در گردشگران از اقصی نقاط ایران به این منطقه سوق یابند و همین امر ساخت و سازها را در این منطقه تشدید کرده است.

ساداتی مقدم اضافه کرد: امروز در روستاهای غرب مازندران موضوعی به نام " خانه دوم " را می بینیم که خالی از سکنه است که سالی یک ماه سکونت ندارند اینها غیربومی ها هستند، متاسفانه در سیاستگذاری های کلان و حاکمیتی در بخش کنترل و خرید و فروش زمین در این مناطق نیازمند بازنگری هستیم.

بر اساس آمار موجود، ایران جز ۱۰ کشور روستانشین قاره آسیاست و در منطقه خاورمیانه رتبه یکم تا پنجم قرار دارد. در استان مازندران ۲۱ هزار واحد مشاور املاک فعال بوده که بیشتر این آمار در هفت شهرستان غرب مازندران فعالیت دارد.

نکته بعدی این که طبق قانون قرار بود که در روستاها نظیر مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران تراکم فروشی نداشته باشیم، پرسش این است این مجوزها را چه نهادی صادر کرده اند؟ آیا نهادهای خدمات رسان در این چالش نقش نداشته اند؟

ساداتی مقدم شهروند نوری از رسانه های گروهی خواست تا نسبت به معضل ویلاسازی در غرب مازندران متمرکز شوند تا مسوولان امر جلوی معضلات تغییرکاربری و دیگر چالش های فراروی این منطقه را بگیرند.

وی بیان کرد : غرب مازندران زیبایی های منحصر بفردی دارد که در سه دهه اخیر با افزایش ویلاسازی های مجاز و غیرمجاز در روستاها و دامنه های جنگلی آن نابود شده است و کسی هم به فکرش نیست.

جمعی دیگر از متقاضیان دیدار مردمی امروز غرب استانداری مازندران تاکید کردند که امروز باید مسوولان نهادهایی ذیربطی که در چهار دهه اخیر مجور ساخت و سازها را در این مناطق صادر کردند شناسایی و مجازات شوند.

آنان یادآور شدند : مسوولان امر باید در منطقه غرب مازندران به دنبال شغل مولد باشند تا شماری زیادی از جمعیت به سمت خرید و فروش املاک روی نیاورند و نهادهای مربوط نظارت ها را بیشتر و دست باندها و واسطه ها و دلالان این بخش را کوتاه کنند.

به پیش بینی اینن شهروندان در آینده نزدیک زیست پذیری شهری و روستایی مازندران به خصوص نقاط غربی استان به خطر می افتد چرا که منطقه توان اکولوژیکی میلیون ها نفر جمعیت غبربومی را ندارد.

مازندران دارای بیشترین شمار املاک در کشور است از این رو نظارت و بازرسی بر این بخش باید شتاب بیشتری به خود گیرد. ۱۵ درصد بنگاه های املاک کشور در مازندران فعال است.

انشعابات چهارگانه و تسهیلات بانکی و اشتغال بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد.

دفتر استانداری غرب مازندران هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست افزون بر ۱۰ هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه هفت مدیرکل استانی از جمله سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و تا ساعت ۱۴ به درخواست نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

مهم‌ترین موضوعات متقاضیان دیدار مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری مازندران از جمله به ترتیب مهم ترین موضوعات متقاضیان از جمله به ترتیب تسهیلات بانکی، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، انشعاب آب و برق و گاز، تغییرکاربری، اشتغال، بخش گردشگری و طرح هادی بوده است.

رسیدگی به مشکلات ۱۰۰ نفر

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۱۱۰ متقاضی در چهل و هشتمین ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

اسماعیل مهرافزا افزود: مهم ترین موضوعات متقاضیان به ترتیب تسهیلات بانکی، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، انشعاب آب و برق و گاز، تغییرکاربری، اشتغال، بخش گردشگری و طرح هادی بوده است.

وی به حضور هفت مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی امروز دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم در این ملاقات مردمی حضور داشت که به درخواست های مردمی پاسخ داده است.

طبق آمار موجود دفتر غرب استانداری مازندران از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز افزون بر ۱۰ هزار درخواست مردمی در سامانه سامد استانداری مازندران متخص این دفتر ثبت شده است.

از زمان راه اندازی این دفتر، استاندار مازندران طبق گزارش‌های موجود، مدت پنج بار در این دفتر حضور پیدا کرد و از نزدیک با ریز مشکلات مردم آشنا شد و پای درد و دل آنها نشست و دستورات لازم برای رسیدگی به حل مشکلات مردم غرب مازندران صادر کرد.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسوول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.


منبع : ایرنا