۱۰:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۳۱
نگاهی به آمارهای خوشبینانه بازگشت به روستاها در مازندران؛

چراغ‌های روشن اما بی‌ثمر !

چراغ‌های روشن اما بی‌ثمر !

کاسپین24/ویلاها و خانه های خالی از سکنه، چشم اندازی غریب در روستاهای امروز مازندران است؛ با این وجود مسئولان این روستاهای خالی دلیل مهاجرت معکوس و بازگشت به روستا را ویلا سازی تعبیر می کنند.

به گزارش کاسپین24؛ویلاها و خانه های خالی از سکنه، چشم اندازی غریب در روستاهای امروز مازندران است؛ با این وجود مسئولان این روستاهای خالی دلیل مهاجرت معکوس و بازگشت به روستا را ویلا سازی تعبیر می کنند.

بازگشت به روستاها یا مهاجرت معکوس باید با زمینه ها و پسامدهایی همراه باشد، در حالی که روستا در گذشته مرکز تولید بود اما در حال حاضر تولید محوری در روستاها دنبال نمی شود. بی اغراق تمامی زمین‌های حاصلخیز و باغات روستایی تبدیل به ویلا شدند و هنگامی که تمام زمین‌ها به ویلا تبدیل شود آرامش زندگی روستایی و نیز تولید و کشاورزی نیز در روستاها دیگر نخواهد بود.

امروز روستاها رسما تبدیل به شهر شدند و هیچ نظارتی نیز در ساخت و ساز روستایی انجام نمی‌شود و حتی تمام فرهنگ روستایی با شهری شدن روستاها از بین رفته است با این وجود هنوز دولت اصرار دارد که در آمارهای خوشبینانه از پرداخت تسهیلات به زندگی و کار روستایی سخن بگوید.

نظارت می کنیم

خسرو طالبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران در گفت و گو با کاسپین24، گفت: دهیاران بر تغییر کاربری اراضی نظارت می‌کنند و دستگاه های مرتبط همانند جهاد کشاورزی با نظارت و مقابله و اجرای حکم تخریب در صورت تخلف در این بخش به وظیفه خود عمل می کنند.

طالبی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان بدون مجوز ساخت و ساز در روستا بنایی را بنیان نهاد، افزود: با توجه به زندگی شهری و دود و ترافیک مردم احساس می‌کنند زندگی در روستا آرامش بهتری دارد به همین دلیل به زندگی در بخش‌ها روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه دولت در حاضر به طرح‌هایی که در روستاها اجرایی می شود یارانه می‌دهد، تصریح کرد: امسال حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان اعطا شد تا جوانان در روستاها اشتغال ایجاد کنند و در حال حاضر نیز 30 میلیارد تومان اعتبار در بانک سینا برای پرداخت به روستائیان برنامه ریزی شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران، یادآور شد: برخی خانه‌های بوم گردی نیز ساخته و در بخش پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی و طیور و دامداری و دامپروری در روستها تسهیلات پرداخت شده است.

این مسئول عنوان کرد: در زمینه مکانیزاسیون استان نیز برای توسعه بخش کشاورزی به روزرسانی این تسهیلات انجام شده و اگر کسی قصد خرید تراکتور و سایر ادوات کشاورزی را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به بانک تسهیلات آن را دریافت کند.

وی گفت: در زمینه بهداشت و درمان، بنیاد مسکن نیز در راستای مبلمان روستایی و همچنین آبادانی روستا تغییراتی در سال های اخیر انجام شده است.

نابودی قطب تولید جامعه

داریوش عبادی مسئول سمن‌های محیط زیست استان مازندران در گفت و گو با کاسپین24،اظهار داشت: در حال حاضر به ظاهر تصور می‌شود مهاجرت شهر به روستا در حال رخ دادن است اما در واقع این چنین نیست زیرا فقط آمار روستا را بر حسب تعداد خانه و افراد بررسی می‌کنند و تصور بر آن است افرادی که در روستا خانه دارند اسکانشان دائم است در صورتی که چنین نیست.

عبادی افزود: روستاها به مراکز تفریح و آلودگی زیست محیطی تبدیل شده و حاصل آن تجمع پسماند و نابودی طبیعت است. با توجه به آنکه روستاها قطب تولید دامداری و کشاورزی بودند که در حال حاضر اثری از تولید را در آنها شاهد نیستیم.

وی تصریح کرد: این روزها هجوم ساخت وسازگران به مناطق میان بند و جلگه ای مازندران افزایش یافته است که اکثرا نیز مازندرانی نیستند و برای اقامت های چند روزه بهترین زمین های کشاورزی مازندران را نابود می کنند.

مهاجرت مخرب

مسئول سمن‌های محیط زیست استان مازندران، یادآور شد: در بخش دیگری مهاجرت ها موجب از بین رفتن جنگل و اضافه شدن روستاهای جدید است، تمامی افرادی که در روستاها خانه ساخته اند در استان‌های دیگر شغل دارند و به استان مازندران فقط برای خوشگذرانی می‌آیند، در واقع هیچ مهاجرتی برای تولید رخ نداده است.

عبادی عنوان کرد: در هیچ کدام از این مهاجرتها حضور این افراد را در مزرعه و در کنار دام مشاهده نمی‌کنیم و فقط روزهای تعطیل این خانه ها چراغ‌هایشان روشن می‌شوند. این روند مهاجرت جز تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و از بین بردن فرهنگ روستاها عایدی به ارمغان نمی آورد و این نشان از عدم سوء مدیریت در کشور است.

مسئول سمن‌های محیط زیست استان مازندران، افزود: با مهاجرت لجام گسیخته تمام بنیان های فرهنگی و اقتصادی روستاهای مازندران از میان می روند، اگر فرمانداران و مقامات محلی چنین آمارهایی را می‌دهند، برای دریافت اعتبارات است و چشمانشان را بر روی واقعیت‌ها بستند و فقط آمارسازی می‌کنند.

عبادی با اشاره به اینکه روستاهای کشور در مرز نابودی قرار دارند زیرا محوریت تولید و درآمد را داشتند که امروز تخریب شده است، گفت: به جای ساخت آپارتمان و ویلا در هر باغ زراعی، می‌توانستیم با توسعه گردشگری پایدار از طریق ساخت هتل ها و متل ها در کوهستان ها و کنار دریاها اقتصاد استان را رونق ببخشیم، نباید اجازه می‌دادیم هر فردی زمین زراعی خود را بفروشد و آن زمین حاصلخیز تبدیل به ویلا شود. باید جامعه به سمت گردشگری پایدار هدایت می‌شد اما گردشگری همراه با تولید زباله است.